Artikel Twinkle: Groener? Focus op je eigen kleur!

twinkle magazine

6 september: Duurzame Dinsdag. Op deze dag krijgen duurzame ideeën en initiatieven een podium in politiek Den Haag. Organisaties kunnen er allang niet meer omheen; duurzaam ondernemen is geen trend meer, het is een vereiste. Maar hoe kun je er een eigen draai aan geven, zodat je manier van bedrijfsvoering blijft passen bij bijvoorbeeld je cultuur en strategie? En wanneer is je bedrijf nu eigenlijk écht groen? We zoomen in op e-commerce bedrijf Monta, deze organisatie biedt webshopeigenaren fulfilment- en softwarediensten aan om de groei in hun orderaantal te versnellen.

Kijk naar wat kan

Edwin van der Ham, eigenaar van Monta, gaat in op bovenstaande. “Om echt een verschil te maken moet je uit je comfort zone stappen en écht wat doen. Zaken als zonnepanelen en elektrische auto’s zijn vaak vooral fiscaal gedreven. Ja, natuurlijk hebben wij dit ook. Maar er is meer nodig. Ten eerste kun je kijken naar wat extra mogelijkheden zijn binnen de sector waarin je opereert. Zo willen wij een toenemend aantal duurzame vervoerders inzetten voor het bezorgen van de pakketten van onze klanten.” Dat betekent dus een toename in koeriers welke op de fiets bezorgen bij de consument, of compleet CO2-neutraal. Uiteraard worden alle orders op de vestigingen papierloos gepickt. Edwin: “Daarnaast hebben we een eigen pac(k)-man aangeschaft! Deze unit tovert producten om in pakketjes op maat. Zo passen er meer pakketjes in een busje, waardoor deze minder vaak op en neer hoeft te rijden voor hetzelfde aantal pakketten. Bovendien is er geen opvulmateriaal nodig. Het mooie van dit soort dingen is dat het zowel duurzaam is als gunstig voor de klant. Want we kunnen er vliegensvlug mee inpakken. Grote of kleine producten, één of meerdere items, niets is te gek.

Maar is het dan enkel het milieu? Edwin is heel duidelijk: “Nee, zeker niet! Het is ontzettend belangrijk, maar duurzaamheid gaat veel verder dan enkel het milieu, er zijn ook andere factoren waarmee je duurzaam om moet gaan. Ik heb het hier over de bijdrage die je als bedrijf levert aan de maatschappij met betrekking tot mensen en de (lokale) omgeving waarin je opereert als bedrijf.“ Maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO) is maatwerk: MVO-activiteiten hangen niet alleen af van de sector, maar ook van de cultuur, bedrijfsgrootte en je bedrijfsstrategie. Edwin: “Iets ‘groens’ doen is goed, maar MVO uitoefenen op de manier die bij jou past als merk en aansluit op je kernwaarden, dat is iets wat je bedrijf pas echt sterk maakt.”

Mensen

Het doel is dat minimaal 10% van alle – ruim 1200 – medewerkers van Monta een afstand tot de arbeidsmarkt heeft, bijvoorbeeld een verstandelijke of lichamelijke beperking. “Dat is tot op heden ook altijd gelukt”, vertelt Edwin. “Dat kost op korte termijn natuurlijk geld, maar dat hebben we er graag voor over. Dat is voor mij maatschappelijk verantwoord ondernemen. Iets doen voor “je omgeving” ondanks dat het geld kost. Bij Monta telt iedere medewerker, dus krijgt iedereen de kans om een bijdrage te leveren.”

“We proberen onze medewerkers continu te blijven motiveren en enthousiasmeren. Dat doen we door onze Montacademy en Gamification. Met de Montacademy biedt Monta professionele, interactieve cursussen aan. Iedere medewerker is verplicht elk jaar een cursus uit het programma te volgen, kosteloos en onder werktijd. De medewerker beslist zelf wat zij graag wil leren, dat hoeft niet per se aan te sluiten op de functie, zolang die persoon er maar plezier en kennis uit haalt. Monta’s Gamification is enerzijds gemaakt om medewerkers, vooral de medewerkers die veelal repetitief werk doen, te belonen, maar aan de andere kant om te bewerkstelligen dat we ons werk iedere dag weer wat beter doen voor onze klanten.” Medewerkers kunnen binnen dit project medailles en Montacoins verdienen op individueel niveau en als team om zo de kwaliteit steeds verder te verhogen. Met deze coins kunnen medewerkers sparen voor leuke producten, zoals EarPods, of experiences, zoals kaartjes voor de Efteling. De hoge fiscale heffingen die daarbij komen kijken worden voor lief genomen; aan het plezier van de medewerkers wordt veel waarde gehecht. Edwin: “We belonen onze medewerkers voor wat ze goed doen in plaats van te focussen op “verbeterpunten”. Dat is dan weer een manier van duurzaam omgaan met je medewerkers!”

Lokaal

Monta’s 16 e-commerce warehouses opereren onafhankelijk van elkaar en zitten verspreid door heel Nederland. Medewerkers wonen bijna allemaal in een straal van 10 km rond de warehouses. Edwin: “We sponsoren lokale initiatieven en evenementen rondom onze warehouses. Dat is van positieve impact op de omgeving en maakt bestaande medewerkers trots om te werken bij Monta. Daarnaast trekt het ook de aandacht van potentiële medewerkers.” Door de decentrale structuur en lokale betrokkenheid weet Monta de vacatures nog vrij goed in te vullen, ondanks de krapte op de huidige arbeidsmarkt.

Edwin concludeert: “De boodschap die ik wil meegeven is: Duurzaam ondernemen gaat verder dan alleen zonnepanelen, elektrische auto’s en verpakkingsmateriaal besparen. Kijk naar je kern van je bedrijf en maak als organisatie de wereld een beetje beter op jouw eigen, unieke manier!”