VerpackG, LUCID, EPR-registratie en Duale Systemen: Wat? Monta legt je uit wat de Duitse verpakkingswet betekent.
Navigeren door de Duitse VerpackG wetgeving? Ontdek hoe Monta je helpt voldoen aan verpakkingsregels en boetes voorkomt. Optimaliseer je verpakkingsproces, bespaar kosten en zorg voor een soepelere internationale verzending. Verhoog je logistieke efficiëntie met Monta's expertise!
Laat je webshop groeien met één krachtige logistieke partner.
Als je van plan bent om producten in Duitsland te verkopen, is het essentieel om bekend te zijn met de VerpackG, de Duitse verpakkingswet. Daar komen allerlei extra termen bij kijken, zoals EPR-registratie, LUCID en Duale Systemen. Maar wat houdt dit allemaal in?
De VerpackG wetgeving en bijbehorende registratieprocessen zijn ontworpen om de milieu-impact van verpakkingen te minimaliseren en bij te dragen aan een duurzamere toekomst. Dit artikel helpt je te begrijpen hoe je moet deelnemen aan een duaal systeem, hoe je je kunt registreren bij het LUCID-Verpakkingsregister, en wat je vervolgstappen zijn.
De Duitse verpakkingswet VerpackG
De VerpackG is een Duitse verpakkingswet die in januari 2019 van kracht is gegaan en bedrijven verplicht stelt om deel te nemen aan een zogenaamd duaal systeem. Het doel van deze wetgeving is om ervoor te zorgen dat alle verpakkingen worden geregistreerd welke binnen Duitsland worden gebruikt, en dat deze verpakkingen op een milieuvriendelijke manier worden verwerkt en gerecycled.
De registratieplicht geldt voor de eerste partij die de verpakking op de Duitse markt brengt. Wanneer jij een webshop hebt en bestellingen toestuurt naar consumenten, dan heb je eigenlijk altijd een registratieplicht wat betreft je verpakkingen. Let op: In het geval dat jij je producten verpakt krijgt toegestuurd van je leverancier en de producten direct naar de consumenten doorstuurt in dezelfde verpakking, dan geldt:
Wanneer jij producten krijgt voorverpakt uit Duitsland en dit doorstuurt zonder iets aan de verpakking te doen of toe te voegen, dan moet de leverancier van de voorverpakte producten geregistreerd staan voor de verpakking.
Wanneer jij je producten krijgt voorverpakt uit een land buitenDuitsland, en dit dit doorstuurt zonder iets aan de verpakking te doen of toe te voegen, dan wordt jij gezien als degene dit het product in een ‘onbekende’ verpakking op de Duitse markt brengt, en geldt dus registratieplicht.
Goed om te weten: Wanneer je je niet registreert terwijl dit wel zou moeten, riskeer je hoge boetes tot maarliefst 200.000 euro! Dit is dus wel degelijk een belangrijke factor om rekening mee te houden wanneer je van plan bent om naar / binnen Duitsland te gaan verzenden.
Stap 1: Registratie bij Centraal Verpakkingsregister LUCID
Het Centrale verpakkingsregister LUCID is een Duitse autoriteit die verantwoordelijk is voor het beheer en de handhaving van de verpakkingswet. Bedrijven die verpakte producten in Duitsland verkopen moeten zich registreren bij deze autoriteit middels een EPR-registratie. Dit kan via www.verpackungsregister.org. Alle relevante bedrijfsgegevens worden daar dan opgeslagen. De EPR-registratie zorgt ervoor dat bedrijven verantwoordelijk worden gehouden voor de verpakkingen die zij op de markt brengen en stimuleert hen om milieuvriendelijkere verpakkingsoplossingen te gebruiken.
Stap 2: Registratie bij een Duaal Systeem
Om aan de VerpackG te voldoen, moeten bedrijven zich vervolgens registreren bij één van de erkende duale systemen / Duitse afvalbeheerders welke samenwerken met de Duitse overheid. De particuliere afvalverwerkingsbedrijven zorgen dan op hun beurt voor een professionele inzameling, sortering en recycling van de (door jou op de markt gebrachte) verpakkingen. Als onderneming betaal je daar een bedrag voor, gebaseerd op het gebruikte verpakkingsmateriaal en de hoeveelheid. Een nuttige bron voor het vergelijken van de verschillende aanbieders is de website Verpackungslizenz-Vergleich.
Deze website biedt een overzicht van de belangrijkste aanbieders van verpakkingslicenties in Duitsland en bevat informatie over hun diensten, prijzen en klantenservice. Enkele van de bekende aanbieders die je kunt overwegen zijn:
Bij het kiezen van een aanbieder van verpakkingslicenties is het belangrijk om rekening te houden met factoren zoals de kosten, betrouwbaarheid, klantenondersteuning en de mate waarin ze je kunnen helpen om aan de specifieke eisen van de VerpackG te voldoen. Het is aan te raden om verschillende aanbieders te vergelijken en beoordelingen van andere bedrijven te lezen om de beste keuze voor jouw webshop te maken.
Stap 3: Geef het EPR nummer door aan marketplaces
Zodra jij je hebt geregistreerd bij Centraal Verpakkingsregister LUCID ontvang je jouw EPR-registratienummer. Het is de bedoeling dat je dit nummer doorgeeft aan de marktplaatsen waar jij op verkoopt. Dit kunnen bijvoorbeeld Amazon, Otto en Kaufland zijn.
Stap 4: Doe jaarlijks aangifte
Zorg ervoor dat je ieder jaar uiterlijk 31 januari je hoeveelheden verpakkingen doorgeeft via www.verpackungsregister.org!
Conclusie
Het voldoen aan de eisen van de Duitse verpakkingswet is essentieel voor webshops die producten in Duitsland willen verkopen. Door deel te nemen aan een Duaal Systeem en je te registreren bij het Centrale verpakkingsregister LUCID, kan jouw webshop succesvol opereren op de Duitse markt en bijdragen aan een duurzamere toekomst voor verpakkingsafvalbeheer. Het naleven van deze wetgeving en het kiezen van de juiste verpakkingslicentieaanbieder helpt niet alleen om aan de wetgeving te voldoen, maar kan ook bijdragen aan het verbeteren van je bedrijfsimago en het aantrekken van milieubewuste klanten. Wellicht inspireert het je om ook buiten Duitsland hier meer mee te doen!
Wij gebruiken cookies, zodat jij het beste van onze website kan ervaren. Ook helpen de cookies om jou specifieke advertenties te laten zien die relevant zijn voor jou. Tot slot worden er cookies geplaatst door Google en sociale media-netwerken; jouw internetgedrag kan door deze partijen worden opgevolgd. Door op 'Cookiebeleid' te klikken, kun je meer lezen over onze cookies en je voorkeuren aanpassen. Door op 'Accepteren en doorgaan' te klikken, ga je akkoord met het gebruik van alle cookies zoals omschreven in onze Cookieverklaring.
Functioneel
Altijd actief
De technische opslag of toegang is strikt noodzakelijk voor het legitieme doel het gebruik mogelijk te maken van een specifieke dienst waarom de abonnee of gebruiker uitdrukkelijk heeft gevraagd, of met als enig doel de uitvoering van de transmissie van een communicatie over een elektronisch communicatienetwerk.
Voorkeuren
De technische opslag of toegang is noodzakelijk voor het legitieme doel voorkeuren op te slaan die niet door de abonnee of gebruiker zijn aangevraagd.
Statistieken
De technische opslag of toegang die uitsluitend voor statistische doeleinden wordt gebruikt.De technische opslag of toegang die uitsluitend wordt gebruikt voor anonieme statistische doeleinden. Zonder dagvaarding, vrijwillige naleving door uw Internet Service Provider, of aanvullende gegevens van een derde partij, kan informatie die alleen voor dit doel wordt opgeslagen of opgehaald gewoonlijk niet worden gebruikt om je te identificeren.
Marketing
De technische opslag of toegang is nodig om gebruikersprofielen op te stellen voor het verzenden van reclame, of om de gebruiker op een site of over verschillende sites te volgen voor soortgelijke marketingdoeleinden.