Cross-Border e-commerce

Nederlandse webshops verkopen steeds vaker aan consumenten over de grens. Ze breiden hun bereik flink uit door online zichtbaar te zijn: op onder andere de eigen webshop, social media en marktplaatsen zoals Amazon. En wanneer het gaat om cross-border e-commerce, zijn Europese landen vaak de eerste keuze voor Nederlandse webshops. Dat is logisch: Europese landen liggen nu eenmaal relatief dichtbij Nederland en de markt is van enorme omvang. Het grote aantal consumenten maken het een interessante markt voor iedere webshop die wil uitbreiden over de grens. 

De opkomst van Europese Cross-Border e-commerce

Wanneer je met je Nederlandse webshop de Europese markt wil gaan betreden, realiseer dan dat je toegang krijgt tot consumenten uit de meest welvarende landen ter wereld! Europa is de thuisbasis van 14 van de top 20 landen gerangschikt naar GDP per capita. Dit betekent dat er onwijs veel groei potentieel is voor Nederlandse webshops die zich willen richten op cross-border e-commerce. 

Bovendien houden Europese consumenten van online winkelen: In 2022 was de waarde van B2C-commerce in Europa geschat op meer dan €700 miljard, waarbij meer dan 500 miljoen gebruikers online winkelden en gemiddeld  €1233,- per persoon uitgaven. Dit toont aan dat jij je omzet dus een flinke boost kan geven wanneer je besluit om ook over de grens te groeien!  

Cross-Border E-commerce met Monta
Internationaal verkopen met Monta

Waarom internationaal verkopen? 

Er zijn verschillende redenen waarom je met je Nederlandse webshop je producten ook internationaal zou moeten aanbieden: 

  • Ten eerste kan het de omzet van je webshop aanzienlijk vergroten, omdat er een veel grotere markt beschikbaar is buiten Nederland. Niet alleen Nederlandse consumenten kopen steeds meer producten bij webshops over de grens, dat is natuurlijk andersom ook het geval! Door internationaal te verkopen, kun je met je webshop je klantenbestand vergroten en nieuwe klanten aantrekken die anders geen toegang zouden hebben tot jouw producten. 
  • Ten tweede kan het internationaal aanbieden van producten bijdragen aan de bekendheid van je webshop en dus je merk. Wanneer internationale klanten tevreden zijn over hun aankoop en de service die ze hebben ontvangen, kunnen ze dit delen met hun vrienden en familie in het buitenland, wat weer zal leiden tot meer mond-tot-mondreclame en uiteindelijk meer verkopen. 
  • Daarnaast kan het aanbieden van je producten over de grens leiden tot een diversificatie van jouw klantenbestand, waardoor je minder afhankelijk wordt van je consumenten uit de Nederlandse markt. Zodra de economie in Nederland vertraagt, kun je met je webshop nog steeds blijven groeien door verkopen in het buitenland. 
  • Tot slot kan het internationaal aanbieden van producten ook bijdragen aan de ontwikkeling van nieuwe producten en diensten. Door te verkopen aan internationale klanten kun jij met jouw webshop leren over nieuwe trends en behoeften op de internationale markt en deze inzichten gebruiken om nieuwe producten te ontwikkelen en te innoveren! 

Wat onze klanten zeggen

Wat moet je doen om internationaal succesvol te worden met je webshop?

In de huidige economie, waar landsgrenzen steeds minder belangrijk worden, is cross-border e-commerce een belangrijke kans voor webshops die hun online verkoop willen uitbreiden. Om succesvol te zijn in cross-border e-commerce, is het belangrijk om een goede strategie te hebben en de juiste partners, tools en technologieën te gebruiken. Wij willen het je zo makkelijk mogelijk maken om de stap over de grens te nemen en dus introduceren we jou ons cross-border stappenplan. Hier moet jij aan denken wanneer jij ook internationaal wil kunnen groeien:  

#1 – Begin bij de basis: Richt je op een markt- en doelgroepanalyse.

Voordat je begint met cross-border e-commerce, is het belangrijk om jouw doelmarkt te analyseren en te begrijpen wat de verwachtingen en behoeften zijn van lokale consumenten. Hier spelen ook cultuurverschillen tussen landen en binnen een land een rol. Markt- en doelgroep analyse helpt webshops om hun cross-border e-commerce strategieën te optimaliseren en hun online verkoop te vergroten. Kijk naar de trends, concurrenten en wet- en regelgeving in de landen welke voor jou interessant lijken om te verkopen. 

Cross-border E-commerce markt- en doelgroepanalyse
Cross-border E-commerce logistieke oplossingen

#2 – Zorg voor kwalitatief goede logistieke oplossingen. 

Logistiek is een van de belangrijkste onderdelen van cross-border e-commerce. Het is noodzaak dat je de juiste logistieke oplossingen hebt om je producten snel en veilig naar internationale klanten te kunnen verzenden. Werk samen met een betrouwbare verzendpartner die ervaring heeft met internationale zendingen en kan leveren met nationale vervoerders, zoals Monta. Bied verschillende verzendopties aan en geef duidelijk aan wat de verzendkosten en levertijden zijn. 

Door het opzetten van een goed bezorg- en retour systeem, kan het vertrouwen van de klant vergroot worden, de klanttevredenheid verhoogd worden en kan het bijdragen aan een efficiëntere logistieke keten. 

Optimaliseer de customer experience: Zorg ervoor dat de klantenservice beschikbaar is in de taal van de doelmarkt(en) en dat er een snelle en betrouwbare klantenservice is die problemen met internationale zendingen kan oplossen. 

#3 – Bied de juiste internationale betalingsmogelijkheden. 

Een belangrijk aspect bij cross-border e-commerce is het bieden van veilige en gemakkelijke betalingsmogelijkheden voor klanten. Webshops moeten ervoor zorgen dat ze een breed scala aan internationale betalingsmogelijkheden aanbieden, zoals creditcards, PayPal, iDEAL en bankoverschrijvingen.  Houd rekening met belastingen en douanekosten: Bepaal welke belastingen en douanekosten van toepassing zijn op de internationale zendingen en communiceer deze kosten duidelijk aan de klant. Dit kan voorkomen dat je consumenten worden verrast door onverwachte kosten.

Cross-border E-commerce internationale betalingsmogelijkheden
Cross-border E-commerce marketing en promotie

#4 – Bepaal je aanpak omtrent marketing en promotie. 

Om succesvol te zijn in cross-border e-commerce moeten webshops ervoor zorgen dat hun producten en diensten bekend zijn bij internationale klanten. Marketing en promotie zijn daarom belangrijke onderdelen van een succesvolle cross-border e-commerce strategie. Adverteer dus op de juiste kanalen: Identificeer eerst de kanalen waar je doelgroep zich bevindt en adverteer vervolgens op die kanalen. Dit kunnen bijvoorbeeld bepaalde social media kanalen, zoekmachines of lokale marktplaatsen zijn. 

1.800+ webshops gingen je voor

Weet binnen 24u hoeveel meer omzetgroei jouw webshop kan realiseren met fulfilment.

#5 – Spreek de juiste taal.

Bij cross-border e-commerce is het belangrijk om ervoor te zorgen dat je website of webshop goed begrijpelijk is voor internationale klanten.  

Lokaliseer de website: Zorg ervoor dat de website is aangepast aan de taal en cultuur van de doelmarkt(en). Dit betekent dat de website vertaald moet worden en de juiste valuta en betaalmethoden moeten worden aangeboden. 

Cross-border E-Commerce | Spreek de juiste taal
Cross-border E-commerce | lokale wet- en regelgeving

#6 – Hou rekening met lokale wet- en regelgeving. 

Bij het verkopen van producten of diensten over de grens via online kanalen komt wet- en regelgeving kijken. Zo is het belangrijk om op de hoogte te zijn van de regels omtrent btw en douane. 
Houd rekening met de culturele en wettelijke verschillen tussen landen en pas de producten aan indien nodig. Zorg ervoor dat de producten voldoen aan de lokale normen en regelgevingen.

#7 – Maak gebruik van inzichtelijke software en handige analyse-tools.  

De juiste software en tools zijn van cruciaal belang bij cross-border e-commerce, omdat deze kunnen bijdragen aan een soepele en efficiënte uitvoering van alle aspecten van je keten. Goede software en tools kunnen bijvoorbeeld helpen bij het beheren van voorraadniveaus, het optimaliseren van verzendroutes, het berekenen van belastingen en douanekosten, het volgen van zendingen in realtime of het gedrag. Met de juiste tools kunnen bedrijven de kosten verlagen, de klanttevredenheid verhogen en de groei van hun e-commerce activiteiten stimuleren. Het kan je helpen om processen te automatiseren, data te analyseren en de conversies te verhogen. 

Cross-border E-commerce | inzichtelijke software en handige analyse-tools.  
Cross-border E-commerce | Zichtbaarheid op de juiste marktplaatsen

#8 – Zorg voor zichtbaarheid op de juiste marktplaatsen

Naast online verkopen via je eigen webshop, is het vaak interessant om ook zichtbaar te zijn op andere marktplaatsen. Dit levert je namelijk een nog groter bereik op! Voorbeelden van marktplaatsen zijn Bol.com, Amazon en Zalando. Om hierop te kunnen verkopen moet je zijn aangesloten bij een integrator. Zo’n integrator maakt namelijk de koppeling tussen verkoopkanalen als Amazon en jouw webshop. Omdat populaire marktplaatsen per land verschillend zijn, is het belangrijk te weten via welke integrator je kan koppelen met die specifieke marktplaatsen.  

Er zijn verschillende integrators beschikbaar, elk met hun eigen voor- en nadelen. Enkele voorbeelden van integrators voor cross-border e-commerce zijn ChannelEngine, Channable en EffectConnect. Het is belangrijk om goed onderzoek te doen naar de verschillende integrators en hun mogelijkheden. Houd daarbij ook rekening met eventuele kosten en ondersteuningsopties, aangezien de keuze voor een integrator een belangrijke invloed kan hebben op het succes van je cross-border e-commerce activiteiten. 

#9 – De cruciale rol van webshop-systemen in cross-border e-commerce.  

Bij cross-border e-commerce komt meer kijken dan alleen het hebben van een website en het verzenden van producten naar andere landen. Webshop-systemen spelen hierbij een belangrijke rol. Deze systemen bieden functionaliteiten zoals internationale betaalmethoden en het automatisch berekenen van verzendkosten en belastingen. Populaire webshop-systemen voor cross-border e-commerce zijn onder andere Shopify, Magento en WooCommerce. Het is belangrijk om te weten dat Monta, als cross-border fulfilment specialist, koppelingen kan regelen met alle gangbare webshop-systemen, zodat de integratie met je webshop-systeem en onze logistieke processen naadloos verloopt. Dit maakt het mogelijk om de processen vanuit één systeem te beheren en optimaliseren. 

Shopping

Boost jouw internationale omzet vandaag nog!
Ontdek hoe Monta jouw webshop kan helpen groeien over de grens.

“Een hele fijne samenwerking!” – Pink Gellac.

“Monta is al jarenlang onze fulfilment partner waar we samen onze groei mee realiseren. Naast het bevoorraden van onze winkels regelt Monta ook de complete online orderverwerking. Op internationaal vlak zijn we flinke stappen aan het maken, onder andere in Duitsland. Mooi dat Monta daar ook aanwezig is! De flexibiliteit die Monta ons biedt is voor ons enorm belangrijk. Heel pragmatisch, korte lijnen, denken in oplossingen, samen end-to-end processen professionaliseren in duidelijke afspraken.”

Sander Groenendijk – CFOO Pink Gellac

PinkGellac en Monta

Veelgestelde vragen

Kan ik mijn eigen productverpakkingen toevoegen aan de bestellingen via logistiek van Bol.com en Monta?

Als je jouw Bol.com account hebt gekoppeld aan Monta, is het gewoon mogelijk om specifieke branding of verpakking toe te voegen aan de bestellingen. Wij raden het aan om vooraf de gewenste verpakkingen af te stemmen met je persoonlijke contactpersoon binnen Monta. Onze inpakkers zorgen vervolgens dat alle bestellingen met de gewenste branding worden verzonden.

Hoe werkt de Bol.com logistiek via Monta?

De producten van jouw webshop worden correct opgeslagen in een van de vestigingen van Monta. Omdat jouw Bol.com account is gekoppeld aan Monta, krijgen wij direct een signaal binnen zodra er een bestelling wordt geplaatst. Vervolgens gaan onze mensen aan de slag met de volledige orderverwerking. Jouw Bol.com bestelling doorloopt alle logistieke processen in het magazijn van Monta en wordt daarna verzonden.

Leer ons kennen.
Monta, aangenaam.