Cross-Border e-commerce

Webshops in Nederland, België, Duitsland en Engeland breiden hun bereik uit door online aanwezig te zijn op hun eigen websites, social media en marktplaatsen zoals Amazon. Europese landen zijn vaak de eerste keuze vanwege hun nabijheid en grote consumentenmarkt, waardoor ze aantrekkelijk zijn voor webshops die internationaal willen uitbreiden. Klaar om jouw bestaande of nieuwe webshop een boost te geven? Ontdek de mogelijkheden van Monta!

De opkomst van Europese Cross-Border e-commerce

Wanneer je met je webshop de Europese markt wil gaan betreden, realiseer dan dat je toegang krijgt tot consumenten uit de meest welvarende landen ter wereld! Europa is de thuisbasis van 14 van de top 20 landen gerangschikt naar GDP per capita. Dit betekent dat er onwijs veel groei potentieel is voor Nederlandse webshops die zich willen richten op cross-border e-commerce. 

Bovendien houden Europese consumenten van online winkelen: In 2022 was de waarde van B2C-commerce in Europa geschat op meer dan €700 miljard, waarbij meer dan 500 miljoen gebruikers online winkelden en gemiddeld  €1233,- per persoon uitgaven. Dit toont aan dat jij je omzet dus een flinke boost kan geven wanneer je besluit om ook over de grens te groeien!  

Cross-Border E-commerce met Monta
Internationaal verkopen met Monta

Waarom internationaal verkopen? 

Er zijn verschillende redenen waarom je met je webshop in Nederland, België, Duitsland of Engeland ook je producten ook internationaal zou moeten aanbieden: 

  • Het vergroot de omzet door een grotere markt buiten Nederland aan te boren, waardoor zowel Nederlandse als internationale consumenten toegang krijgen tot jouw producten.
  • Het verhoogt de bekendheid van je webshop en merk door positieve ervaringen van internationale klanten, resulterend in meer mond-tot-mondreclame en uiteindelijk meer verkopen.
  • Het diversifieert je klantenbestand, waardoor je minder afhankelijk bent van de markt en groei behoudt, zelfs als de economie vertraagt.
  • Het stimuleert productontwikkeling en innovatie door inzichten van internationale klanten over trends en behoeften te gebruiken voor nieuwe producten en diensten. 

Wat onze klanten zeggen

Wat moet je doen om internationaal succesvol te worden met je webshop?

In de huidige economie, waar landsgrenzen steeds minder belangrijk worden, is cross-border e-commerce een belangrijke kans voor webshops die hun online verkoop willen uitbreiden. Om succesvol te zijn in cross-border e-commerce, is het belangrijk om een goede strategie te hebben en de juiste partners, tools en technologieën te gebruiken.

Wij willen het je zo makkelijk mogelijk maken om de stap over de grens te nemen en dus introduceren we jou ons cross-border stappenplan. Hier moet jij aan denken wanneer jij ook internationaal wil kunnen groeien:  

#1 – Begin bij de basis: Richt je op een markt- en doelgroepanalyse.

Voordat je begint met cross-border e-commerce, is het belangrijk om jouw doelmarkt te analyseren en te begrijpen wat de verwachtingen en behoeften zijn van international customers. Hier spelen ook cultuurverschillen tussen landen en binnen een land een rol. Markt- en doelgroep analyse helpt webshops om hun cross-border e-commerce strategy te optimaliseren en hun online verkoop te vergroten. Kijk naar de trends, concurrenten en wet- en regelgeving in de landen welke voor jou interessant lijken om te verkopen. 

Cross-border E-commerce markt- en doelgroepanalyse
Cross-border E-commerce logistieke oplossingen

#2 – Zorg voor kwalitatief goede logistieke oplossingen. 

Logistiek is cruciaal in cross-border e-commerce, waarbij de juiste partners en verzendopties essentieel zijn voor veilige en snelle internationale leveringen, zoals met Monta. Een goed bezorg- en retourbeleid kan klantvertrouwen vergroten en tevredenheid verhogen, en bijdragen aan een efficiëntere logistieke keten. Optimaliseer de customer experience door klantenservice in de taal van de doelmarkt(en) aan te bieden en te zorgen voor snelle oplossingen voor internationale verzendproblemen.

#3 – Bied de juiste internationale betalingsmogelijkheden. 

Bij cross border e-commerce is het bieden van veilige en gemakkelijke betalingsopties essentieel. Webshops moeten een breed scala aan internationale payment methods aanbieden, zoals creditcards, PayPal, iDEAL en bankoverschrijvingen. Het is belangrijk om belastingen en douanekosten te berekenen en deze duidelijk aan klanten te communiceren om verrassingen te voorkomen.

Cross-border E-commerce internationale betalingsmogelijkheden
Cross-border E-commerce marketing en promotie

#4 – Bepaal je aanpak omtrent marketing en promotie. 

Om succesvol te zijn in cross-border e-commerce moeten webshops ervoor zorgen dat hun producten en diensten bekend zijn bij internationale klanten. Marketing en promotie zijn daarom belangrijke onderdelen van een succesvolle cross-border e-commerce strategie.

Adverteer dus op de juiste kanalen: Identificeer eerst de kanalen waar je doelgroep zich bevindt en adverteer vervolgens op die kanalen. Dit kunnen bijvoorbeeld bepaalde social media kanalen, zoekmachines of lokale marktplaatsen zijn. 

1.800+ webshops gingen je voor

Weet binnen 24u hoeveel meer omzetgroei jouw webshop kan realiseren met fulfilment.

#5 – Spreek de juiste taal.

Bij cross-border e-commerce is het belangrijk om ervoor te zorgen dat je website of webshop goed begrijpelijk is voor internationale klanten.  Lokaliseer de website: Zorg ervoor dat de website is aangepast aan de taal en cultuur van de doelmarkt(en). Dit betekent dat de website vertaald moet worden en de juiste valuta en betaalmethoden moeten worden aangeboden. 

Cross-border E-Commerce | Spreek de juiste taal
Cross-border E-commerce | lokale wet- en regelgeving

#6 – Hou rekening met lokale wet- en regelgeving. 

Bij het verkopen van producten of diensten over de grens via online kanalen komt wet- en regelgeving kijken. Zo is het belangrijk om op de hoogte te zijn van de regels omtrent btw en douane. 
Houd rekening met de culturele en wettelijke verschillen tussen landen en pas de producten aan indien nodig. Zorg ervoor dat de producten voldoen aan de lokale normen en regelgevingen.

#7 – Maak gebruik van inzichtelijke software en handige analyse-tools.  

De juiste software en tools zijn essentieel voor cross-border e-commerce, omdat ze een soepele en efficiënte uitvoering van alle ketenaspecten mogelijk maken. Ze helpen bij voorraadbeheer, optimaliseren verzendroutes, berekenen belastingen en douanekosten, en volgen zendingen in realtime. Deze tools verlagen kosten, verhogen klanttevredenheid en stimuleren e-commerce groei door automatisering, data-analyse en conversie-optimalisatie.

Cross-border E-commerce | inzichtelijke software en handige analyse-tools.  
Cross-border E-commerce | Zichtbaarheid op de juiste marktplaatsen

#8 – Zorg voor zichtbaarheid op de juiste marktplaatsen

Om je bereik te vergroten, is het verstandig om naast je eigen webshop ook op andere marktplaatsen zoals Bol.com, Amazon en Zalando te verkopen. Een integrator is nodig om de verbinding tussen deze marktplaatsen en jouw webshop te verzorgen. Omdat marktplaatsen per land verschillen, is het belangrijk een integrator te kiezen die verbinding kan maken met de specifieke marktplaatsen waarop je wilt verkopen.

Onderzoek naar integrators zoals ChannelEngine, Channable en EffectConnect is cruciaal vanwege de impact ervan op het succes van je activiteiten.

#9 – De cruciale rol van webshop-systemen in cross-border e-commerce.  

Bij cross-border e-commerce is meer nodig dan alleen een website en het verzenden van producten naar andere landen. Webshop-systemen, zoals Shopify, Magento en WooCommerce, zijn cruciaal omdat ze functies bieden zoals internationale betaalmethoden en het automatisch berekenen van verzendkosten en belastingen.

Monta, als specialist in cross-border fulfilment, kan verbindingen regelen met alle gangbare webshop-systemen voor naadloze integratie met onze logistieke processen. Dit maakt het beheer en optimalisatie van processen vanuit één systeem mogelijk.

Shopping

Boost jouw internationale omzet vandaag nog!
Ontdek hoe Monta jouw webshop kan helpen groeien over de grens.

“Een hele fijne samenwerking!” – Pink Gellac.

“Monta is al jarenlang onze fulfilment partner waar we samen onze groei mee realiseren. Naast het bevoorraden van onze winkels regelt Monta ook de complete online orderverwerking. Op internationaal vlak zijn we flinke stappen aan het maken, onder andere in Duitsland. Mooi dat Monta daar ook aanwezig is! De flexibiliteit die Monta ons biedt is voor ons enorm belangrijk. Heel pragmatisch, korte lijnen, denken in oplossingen, samen end-to-end processen professionaliseren in duidelijke afspraken.”

Sander Groenendijk - CFOO Pink Gellac

PinkGellac en Monta

Veelgestelde vragen

Kan ik mijn eigen productverpakkingen toevoegen aan de bestellingen via logistiek van Bol.com en Monta?

Als je jouw Bol.com account hebt gekoppeld aan Monta, is het gewoon mogelijk om specifieke branding of verpakking toe te voegen aan de bestellingen. Wij raden het aan om vooraf de gewenste verpakkingen af te stemmen met je persoonlijke contactpersoon binnen Monta. Onze inpakkers zorgen vervolgens dat alle bestellingen met de gewenste branding worden verzonden.

Hoe werkt de Bol.com logistiek via Monta?

De producten van jouw webshop worden correct opgeslagen in een van de vestigingen van Monta. Omdat jouw Bol.com account is gekoppeld aan Monta, krijgen wij direct een signaal binnen zodra er een bestelling wordt geplaatst. Vervolgens gaan onze mensen aan de slag met de volledige orderverwerking. Jouw Bol.com bestelling doorloopt alle logistieke processen in het magazijn van Monta en wordt daarna verzonden.

Leer ons kennen.
Monta, aangenaam.
Fulfilment bij Monta - Ons verhaal