Wat is fulfilment?
Misschien ben je helemaal nieuw in de wereld van fulfilment. Wat is de betekenis van fulfilment?
Fulfilment omvat het gehele logistieke proces voor de afhandeling van orders: van het moment dat de goederen worden ontvangen in een warehouse (magazijn) tot het moment dat ze worden verzonden naar de uiteindelijke consument.
Kortom, het hele traject van orders die via webshops of andere sales in het backorder systeem worden gezet tot aan de overhandiging van de bestelling door de bezorger aan de deur van de consument.


Wanneer kies je met je webshop voor fulfilment?
Als de online verkopen in jouw webshop toenemen, is het geen gek idee om voor fulfilment te kiezen. Met een groeiende webshop kun je het namelijk erg druk hebben: van inkoop en opslag tot marketing en promotie. Samples keuren, verzending regelen, klantcontact onderhouden en eventuele retouren verwerken nog daargelaten.
Een fulfilment partner neemt dus alles uit handen voor webshops: van de opslag van de voorraad, tot het inpakken van de bestellingen, het verzenden van de bestellingen en zelfs het regelen van de retourzendingen. Zo kun jij volop aan de slag met de groei van de webshop.
Wat onze klanten zeggen
“Strategisch partnership zorgt voor snelle groei” – iBood.
“Gaaf dat we ons nu niet meer zorgen hoeven maken over de logistieke afhandeling; we weten nu dat het goed komt, ook wanneer we weer van die pieken gaan krijgen, zoals Cyber Monday, Black Friday en de feestdagen.”
Lees hier het interview met Rogier van Egmond – de Chief Operating Officer van iBood.

Alles over ons fulfilment in een overzichtelijke brochure.
Monta regelt voor meer dan 1.700 webshops de logistiek. Wil je weten of dit ook voor jou interessant is?
Laat je mailadres achter en download direct de brochure!

Wat betekent fulfilment?
Het fulfilment proces uitgelegd in 9 stappen!
Monta verzorgt met e-fulfilment de complete logistieke afwerking van jouw webshop-orders. Vanaf het moment dat we jouw voorraad ontvangen in een van onze warehouses tot het moment dat de artikelen worden verzonden naar de consument.
Fulfilment begint bij IT – stap 1
Het allerbelangrijkste onderdeel van fulfilment software is de IT. De koppeling tussen jouw ordersysteem en webshop en het magazijn van Monta is een belangrijk onderdeel van fulfilment. Daarnaast is de IT-communicatie met de vervoerder en de consument van groot belang. De consument verwacht netjes op de hoogte gehouden te worden over de status van zijn pakketje.
De koppeling tussen jouw ordersysteem en webshop en het magazijn van Monta is een belangrijk onderdeel van fulfilment. Daarnaast is de IT-communicatie met de vervoerder en de consument van groot belang. De consument wil graag continu op de hoogte zijn van de status van de verzending en levering van zijn pakketje.
Een efficiënte goederenontvangst – stap 2
De volgende stap in het proces van fulfilment betreft de ontvangst van de goederen. De goederen die binnenkomen worden geteld, zorgvuldig gecontroleerd op beschadigingen, eventueel getest, ingeboekt en op de juiste plek in het magazijn geplaatst. Zo houden we overzicht welke goederen er in het magazijn liggen en kunnen we je op correcte wijze op de hoogte houden.
Slimme opslag van goederen – stap 3
Bij fulfilment worden de goederen dus opgeslagen in het magazijn. Voor alle goederen gelden verschillende voorwaarden. De opslag van kleding is bijvoorbeeld anders geregeld dan de opslag van elektronica. Daarom spreken we over verschillende typen locaties zoals palletlocaties, legbordlocaties en bakjeslocaties. Alle locaties zijn uniek geïdentificeerd met barcodes. Alle goederen worden in het warehouse dusdanig opgeslagen dat deze op de meest efficiënte plaats liggen.
Met behulp van slimme, zelflerende software vindt steeds verdere optimalisatie plaats binnen het warehouse.
Razendsnelle orderverwerking is essentieel – stap 4
Orderverwerking betekent letterlijk de verwerking van een order in het proces van fulfilment. Dit onderdeel van fulfilment bestaat uit het orderpicken in het magazijn en een extra controle van de artikelen voordat ze ingepakt worden. Ook het orderpicken moet zo snel en efficiënt mogelijk. Bestellingen die bijvoorbeeld om twee minuten voor twaalf uur middernacht binnenkomen moeten om kwart over twaalf al weer weg zijn. Deze bestelling worden namelijk enkele uren later alweer bij de consument afgeleverd.
Foutloos inpakken – stap 5
Het volgende onderdeel van fulfilment is het inpakken van de order. Het inpakken of verpakken van een order kan op diverse manieren worden gedaan. Het kan eenvoudig verpakt worden in een verzenddoos, maar het is bijvoorbeeld ook mogelijk om bestellingen als cadeau in te laten pakken, gepersonaliseerde handgeschreven kaartjes toe te voegen, te sealen of de order te voorzien van hele specifieke beschermende verpakkingsmaterialen. Tijdens het inpakken checken we nog een keer of alle artikelen wel echt overeenkomen met de bestelling van de klant. De klant mag namelijk nooit een ander product ontvangen dan hij besteld heeft.
Het fulfilment proces in 80 seconden
Verzenden tot vlak voor middernacht – stap 6
De order wordt uitgeleverd aan een vervoerder. Er is tegenwoordig een ruime keuze uit verschillende vervoerders met ieder zijn eigen specifieke logistieke producten, zoals afhaalpunten, avondleveringen en pakketautomaten. Monta, expert op het gebied van fulfilment, ondersteunt hierin. We hebben namelijk een grote invloed op de cut-off tijden. De cut-off tijd is het tijdstip tot waartoe bestellingen nog binnenkomen en direct dezelfde dag nog worden verwerkt. Bij Monta is het mogelijk om een cut-off tijd te hanteren van 23.45 uur. Alle bestellingen tot die tijd worden dan nog direct dezelfde dag verzonden.
Goede retourlogistiek houdt jouw kopers blij – stap 7
De tevredenheid van een consument over een webshop wordt vaak voor een groot deel bepaald door de wijze waarop retouren worden afgehandeld. Fulfilment speelt ook hierbij een grote rol. Dit proces moet dus netjes en snel worden afgehandeld. Een consument die toch de blauwe jas wil hebben in plaats van de paarse jas, moet zo snel mogelijk de blauwe jas ontvangen. Als een consument haar geld terug wil, moet dit direct worden afgehandeld.
Perfect voorraadbeheer is een essentieel onderdeel van fulfilment – stap 8
De consument koopt iets online en gaat er over het algemeen vanuit dat het door zijn of haar bestelde product op voorraad is en direct wordt verzonden. Een 100% betrouwbare voorraad is dus essentieel. Als webshopeigenaar wil je de voorraad inzichtelijk én realtime kunnen zien en bijhouden. Een voorraadstatus van één minuut oud is al informatie die niet meer relevant is. Er kan namelijk in die ene minuut al weer wat verkocht zijn aan iemand anders.
Naast een betrouwbare, fysieke voorraad is het ook heel belangrijk dat de voorraad in de nabije toekomst gaat kloppen. Door middel van slimme berekeningen wordt er zo goed mogelijk voorspeld hoe groot de voorraden moeten worden. Deze berekeningen houden rekening met allerlei variabelen, zoals het seizoen, verkochte producten per dag, kortingsacties en meer.
Houd grip met realtime fulfilment rapportage – stap 9
Als webshopeigenaar heb je een terugkoppeling nodig in de vorm van een duidelijke realtime fulfilment rapportage. Je krijgt antwoord op vragen als ‘wat is de status van de openstaande orders?’ en ‘wat is de status van mijn voorraad?’. Maar ook track en trace codes, dynamische forecast en de status van retourzendingen zijn in het rapport verwerkt.
Klantenservice op maat – Stap 10
Heb je tussentijds vragen over lopende bestellingen, de voorraad of het process? Dan is het wel zo fijn om een persoonlijk contactpersoon te hebben. Bij Monta werken we per fulfilmentlocatie met een persoonlijk contactpersoon. Ligt jouw voorraad in een van onze vestigingen? Dan kun je direct schakelen met jouw toegewezen contact. Zo blijf je altijd op de hoogte van de verschillende statussen. Wel zo prettig
1.700+ webshops gingen je voor
Weet binnen 24u hoeveel meer omzetgroei jouw webshop kan realiseren met fulfilment.
Leer ons kennen.
Monta, aangenaam.
Fulfilment services naar jouw voorwaarden
Bij Monta kun je kiezen tussen maatwerk fulfilment en all-in fulfilment. Beiden hebben zo hun eigen voordelen. Het voornaamste verschil lichten we graag even kort toe (zie ook definitie).
“Wij zijn klaar voor de toekomst” – BALR.
“De hybride oplossing is bij BALR gerealiseerd door vanuit twee warehouses te werken, waarbij binnen het ene magazijn op B2C wordt gericht, en binnen de andere op B2B.”
Lees hier het interview met Olaf Berendsen, Director of Operations bij BALR.

Belangrijk om te weten in de keus voor fulfilment
Op fulfilment gebied hebben wij ruim 23 jaar ervaring. Het resultaat is performance garantie bieden 99,98% voor onze fulfilment klanten. Met 17 vestigingen zitten we ook altijd in de buurt.
#1 – Transparantie in kosten
De vaste prijzen voor ieder onderdeel van fulfilmentbehoefte bieden een grote vorm van transparantie. Je weet precies wat elk onderdeel kost en kan zo heel overwogen en efficiënt jouw prijsstelling en marketing van je webshop aanpassen naar jouw behoeften. Je kunt snel afwegen of de kosten van bepaalde aanpassingen in cut-off tijden of tijdvakleveringen voor je rendement opleveren. Simpel en overzichtelijk.
#2 – Snelheid van de werkzaamheden
Het tweede voordeel van de fulfilment filosofie van Monta is de snelheid waarmee wij werken. Naast de snelheid en betrouwbaarheid in het uitvoeren van onze fulfilmentwerkzaamheden kunnen wij altijd binnen 1 week de IT- integratie met je webshop verzorgen. Hiervoor beschikken wij over eigen IT-afdeling die alle software op maat maakt. Onze IT-afdeling neemt daarbij jouw zorg uit handen met ook hier transparante kosten.
#3 – Regie bij de klant
Fulfilment legt de regie bij de consument. De webshop eigenaar kan bij ons eenvoudig kiezen welke verzendmogelijkheden hij biedt aan de consument. Met onze uitgebreide opties in onder andere de verzenders, afhaallocaties, tijdvakleveringen en cut-off tijden krijgt de consument de regie in handen. Tot 23.45 uur kan de consument bestellen en heeft hij het pakket de volgende werkdag in huis, maar hij kan uiteraard ook kiezen voor een andere leverdatum of bezorgadres om zijn pakket te ontvangen.
#4 – Zeer hoge betrouwbaarheid
Met een orderpickperformance van 99.98% is onze betrouwbaarheid zeer hoog. Deze betrouwbaarheid is ook in de samenwerking met de webshops terug te zien. Samen werken we aan hetzelfde doel, namelijk de consument die zijn aankoop doet bij een webshop en daarna minimaal een perfecte service verwacht. Wist je overigens dat we met bijna ieder webwinkelsysteem een koppeling kunnen maken?
Vrijblijvende offerte binnen een dag.
Startende webshop? Wel +/- 10 orders per dag? Klik hier!

Ivo Meerbeek
Account Manager
Heb je vragen?
Welk type fulfilment past bij jouw bedrijf?
Het leek ons goed om wat argumenten op een rijtje te zetten.
Als fulfilment partij zijn we natuurlijk een beetje partijdig in de keuze of je fulfilment in eigen beheer houdt of uitbesteed. In gesprekken die we voeren horen we verschillende argumenten voor beide keuzes. Het leek ons daarom goed om wat argumenten op een rijtje te zetten, zodat jij een weloverwogen keuze kunt maken.
Fulfilment in eigen beheer? De voordelen.
Het gevoel dat je grip hebt
Met het fulfilmentproces in eigen beheer krijg je het gevoel dat je er grip op hebt. Je hebt tenslotte alle controle en kan erop toezien dat alles naar jouw wensen verloopt. Maar groeit jouw succesvolle webshop? Dan kan het aantal orders je snel boven het hoofd stijgen. Je kan het gevoel krijgen dat je de controle kwijt raakt; de verzending van al je orders kost zoveel moeite en tijd dat er weinig tijd overblijft om je focus op de business te leggen.
Zelf fulfilment doen is goedkoper
Als beginnende of kleine webshop is het inderdaad goedkoper om zelf je orders te verwerken. Zeker wanneer je een grote voorraad hebt in combinatie met lagere orderaantallen. Groeit het aantal orders, dan is fulfilment uitbesteden al heel snel goedkoper. Vaak worden veel kosten vergeten in de prijs per order wanneer een keuze wordt gemaakt tussen uitbesteding en eigen beheer. Denk aan kosten voor personeel, huisvesting, afschrijving, verpakkingsmateriaal, verzekeringen of onderhoud.
Precies weten wat je in voorraad hebt
Invloed uitoefenen op het proces, even de voorraad inzien en snel ingrijpen; dat zijn voordelen van eigen beheer. Je loopt gemakkelijk even door de loods om te kijken hoe het met de voorraad en de verwerking staat. Maar heb je eigenlijk wel realtime inzage in de handelingen die worden verricht en weet je precies wat de voorraad is? We zien dat dit in de praktijk vaak tegenvalt. Al snel verlies je de grip op het proces en de voorraad als de orderaantallen toenemen.
Je bent heel flexibel
Wanneer je jouw fulfilment in eigen handen hebt, kun je heel flexibel zijn in je verzending. Even leuk inpakken, een extra product erbij, handgeschreven kaart toevoegen of bedrukte dozen gebruiken. Bij uitbesteding vragen deze extra’s een goede afstemming en flexibiliteit van het fulfilmentbedrijf.
Wat onze klanten zeggen
Fulfilment uitbesteden? De voordelen.
Webshop laten groeien zonder beperkingen
Het is mogelijk om te groeien in je orderaantallen, zonder klanttevredenheid te verliezen. Een fulfilmentbedrijf zorgt ervoor dat de snelheid en kwaliteit van verzenden hoog blijft, ook als je orders opeens verdrievoudigen door een succesvolle marketingcampagne. Je kunt zoveel verzenden als je wilt, zolang de voorraad strekt. De fulfilmentpartij zorgt ervoor dat het wordt geregeld, terwijl jij geniet van je groei.
Focus op groei van jouw webshop
De groei van je webshop kun je alleen realiseren door genoeg aandacht te geven aan je marketing en productinkoop. Door je niet langer bezig te hoeven houden met de verzending van je orders, kun je als webshophouder juist daar je focus op leggen.
Fulfilment uitbesteden is al snel realistisch
Vanaf 10 orders per dag is uitbesteden van het fulfilmentproces vaak goedkoper. De schaalvoordelen die een fulfilmentbedrijf biedt, door volume bij de inkoop en de orderverwerking, zijn als individuele webshop nooit te realiseren. Daarnaast geeft een excellent fulfilmentbedrijf toegang tot een realtime inzage van orders en voorraad. Dit alles voor een transparant all-in-tarief, waardoor je grip hebt op de kosten. Je hebt dus geen onverwachte verrassingen. Lees alles over all-in-fulfilment.
Maximale service
Een excellent fulfilmentbedrijf biedt flexibiliteit en maximale service om een order perfect te verpakken en te versturen. Je kunt de consument laten kiezen tussen vervoerder, voor tijdvaklevering of voor bezorging op een afhaalpunt. Dankzij het grote volume kan een fulfilmentbedrijf veel meer opties aanbieden dan een individueel bedrijf kan regelen. En dit alles met messcherpe cut-off tijden tot middernacht!
Perfecte klantcommunicatie
Ons orderproces wordt snel en effectief gecommuniceerd naar eindklanten. De consument ontvangt een mail, sms of foto waarmee het inpakken van de bestelling wordt bevestigd. En dat is slechts één onderdeel van het gepersonaliseerde communicatieproces wat we samen met jou op maat maken voor jouw merk en jouw webshop.
De rust dat dingen geregeld zijn
Het hele proces is bij een fulfilmentbedrijf ingericht om jouw orders snel en goed te verwerken, om jouw gegevens 100% accuraat te houden en dit alles inzichtelijk te maken. Jij hoeft je nergens druk over te maken. Zo kun jij ongestoord doorwerken aan de ontwikkeling en groei van jouw webshop.
Ontdek alles over de meest complete fulfilment services
IT Koppeling
De eerste stap naar optimaal fulfilment is zorgen dat jouw webshop systeem met ons software systeem gekoppeld wordt.
Goederenontvangst
Wanneer we jouw voorraad ontvangen, controleren we deze binnen twee uur. Dat doen we op een specifieke manier.
Opslag
Monta beschikt over verschillende typen opslaglocaties. We slaan jouw voorraad streng beveiligd op.
Orderverwerking
Jouw orders worden zorgvuldig gepickt en gecontroleerd. Alles wat we doen is digitaal en dus terug te vinden in ons Monta-portal.
Verpakken
De orders worden met het juiste verpakkingsmateriaal ingepakt. We bieden diverse mogelijkheden en kunnen je hierin adviseren.
Verzenden
Tijd om te verzenden! Door optimale verzendopties kan jouw klant (de consument) zelf beslissen waar en wanneer zijn bestelling bezorgd wordt.
Retourlogistiek
Zelf je retouren bijhouden? Binnen onze fulfilment diensten bieden we je toegang tot een online retouren-systeem. Of wij doen het voor je!
Voorraadbeheer
Doordat alle data van de vorige stappen inzichtelijk is in het Monta-portal, kun je strategische beslissingen nemen die positief effect hebben op je voorraad.
Rapportage
Ook informatie als trends, forecasts, track en trace codes en je klant top 10 zijn in te zien op het Monta-portal. Hier kan je tactisch op inspelen.
Leuk om te weten
Met fulfilment ontzorgen we bij Monta dus webshopeigenaren door het gehele logistieke proces om order af te handelen uit handen te nemen. Wij verzorgen fulfilment over heel Nederland; van fulfilment Achterhoek en Veluwe tot aan de Randstad.
Veelgestelde vragen over Fulfilment
Wat is fulfilment precies?

Fulfillment is een proces waarbij producten en/of diensten aan klanten worden geleverd. Het omvat de verzameling, verpakking en verzending van producten en de afhandeling van retouren en klachten. Het doel van Fulfilment is om de bestellingen van klanten snel, correct en efficiënt af te ronden, zodat ze tevreden zijn met hun aankopen. Het is een belangrijk onderdeel van de klantervaring en cruciaal voor het opbouwen van merkloyaliteit en herkenning. Sommige bedrijven kiezen ervoor om hun fulfilment intern af te handelen, maar dit wordt doorgaans afgehandeld door een derde partij, zoals een distributiecentrum of logistiek dienstverlener. Monta helpt webshops met fulfilment in alle fases van 2.000 tot 2 miljoen+ bestellingen per jaar. Elk pakketje is even belangrijk!
Wat doet een fulfilment bedrijf?

Een fulfilment bedrijf is verantwoordelijk voor de verwerking en verzending van bestellingen voor andere bedrijven of verkopers zoals bijvoorbeeld webshops. Dit omvat taken zoals het opslaan van producten, verpakken en verzenden van producten naar klanten, het bijhouden van voorraadniveaus en het afhandelen van retouren en ruilen.Het doel van een fulfilmentbedrijf is om de logistieke last voor andere bedrijven te verminderen, zodat ze zich kunnen concentreren op andere cruciale onderdelen van hun activiteiten, zoals verkoop en marketing.
Wat zijn de voordelen van fulfilment?

De voordelen van fulfilment zijn dat het webshops in staat stelt hun producten en diensten efficiënt en kosteneffectief aan hun klanten te leveren. Het biedt ook meer flexibiliteit, zoals het aanbieden van verschillende verzendopties, het verbeteren van de klantervaring en het verlagen van de verzendkosten voor retourzendingen. Verder biedt het webshops ook de mogelijkheid om hun klanten beter te informeren over hun bestellingen, waarmee hun producten en diensten nog meer waarde kunnen toevoegen. Laat jouw webshop nog sneller groeien met Monta. Neem contact met ons op en vraag naar de mogelijkheden.
Welke vormen van fulfilment zijn er?

Er zijn verschillende soorten fulfilment. De meest voorkomende vormen zijn order fulfilment, warehousing fulfilment, kanaal fulfilment en value-added fulfilment. Order fulfilment omvat het verzenden van bestellingen aan klanten en het verwerken van retouren. Warehousing fulfilment houdt in het opslaan van producten in opslagruimten en het verzenden van producten aan klanten. Kanaalfulfilment focust op het leveren van producten aan distributeurs en retailers. Value-added fulfilment richt zich op het verbeteren van de klantenervaring door het toevoegen van waarde aan de producten die worden verzonden, zoals het toevoegen van cadeaus bij bestellingen of het bijvoegen van promotiemateriaal. Monta biedt je altijd een passende oplossing voor jouw fulfilment proces.
Hoe te starten met fulfilment?
Vul het formulier in
Vul enkele gegevens in en dan gaan wij meteen aan de slag om een passend fulfilment aanbod in kaart te brengen. Binnen 24u heb je antwoord.
De voorraad staat veilig
Jouw webshop producten gaan in opslag in een van onze beveiligde magazijnen. Ook het aanvullen van producten gaat razendsnel: binnen 2u zijn de producten ingeboekt en klaar voor verkoop.
Jij verkoopt, wij regelen het.
Alle bestellingen die klanten in jouw webshop voor 23:45u plaatsen, verpakken en verzenden wij nog dezelfde nacht. Ook retouren regelen wij voor je.
Elk moment de juiste informatie
Via jouw portaal heb je altijd inzicht in je voorraad, bestellingen en retouren. Zo weet je op ieder moment van de dag hoe jouw webshop presteert. Zo kun jij focussen op groei van de webshop.
Fulfilment op basis van vertrouwen, dagelijks opzegbaar.

Vrijblijvende offerte
Startende webshop? Wel +/- 10 orders per dag? Klik hier!