Hoe Optimaliseer je Jouw Retourproces? Tips Voor Meer Omzet, Hogere Klanttevredenheid en Minder Retouren
Een groot aantal online ondernemers hebben in januari te maken met een berg retouren vanwege de voorgaande piekperiode. Verkeerd gekochte kerstcadeau’s, feestjurkjes die toch niet zo lekker zaten als gedacht: you name it. Merk je dat het retourproces binnen je online onderneming nog wel wat beter kan? Of gaat dit al prima, maar wil je alsnog meer weten over de kansen die hier liggen, zodat jij in de toekomst deze processen kan optimaliseren? Lees dan even door.
Binnen de e-commerce sector kan een goed geoptimaliseerd retourproces niet alleen de efficiëntie verhogen, maar ook bijdragen aan meer omzet en klanttevredenheid. Dit proces, hoewel soms complex, biedt een unieke kans om klantrelaties te versterken en herhaalaankopen te stimuleren. Investeren in een fijn retourproces voor zowel de webshop als de consument is een cruciale stap voor iedere online ondernemer!
Inleiding tot Retourproces Optimalisatie
Volgens het EHI Retail Institute beschouwen ongeveer 39% van de online retailers efficiënte afhandeling van retourzendingen als een actueel aandachtspunt in hun bedrijf, terwijl van alle consumenten 92% een eenvoudig retourproces doorslaggevend vindt voor het plaatsen van een herhaalaankoop. We nemen aan dat je nu wel overtuigd bent om klantvriendelijk retourmanagement serieus te nemen. Met deze tips zorg je dat je hierin niet achterloopt.
1. Klantverwachtingen en Retourbeleid Analyseren
Uit recent onderzoek van invesp blijkt dat ten minste 30% van alle online bestelde producten wordt teruggestuurd (bij fashion ligt dit zelfs op ongeveer 40%), wat een significant hoger percentage is dan de 8.89% bij fysieke winkels. Dit benadrukt het belang van een klantgericht retourbeleid.
Een cruciaal aspect van een goed retourbeleid is het gemak waarmee klanten producten kunnen retourneren. Uit recent onderzoek van UPS blijkt dat voor 67% van de online shoppers eerst de retourpagina controleert voordat ze een aankoop doen om te checken hoe dit proces bij de webshop is geregeld. Zorg dus voor een helder en goed leesbaar verzend- en retourbeleid. Plaats deze informatie niet alleen in een duidelijk zichtbare sectie op je website, maar verspreid het ook op productpagina's en via de klantenservice.
Maar hoe zit het dan precies met de kosten? In het afgelopen jaar is er een sterke toename zichtbaar in het aantal webshops dat ervoor kiest het volledige retourbedrag of een gedeelte hiervan door te belasten aan de consument. Hiermee verschuift ook de publieke opinie; waarbij men vorig jaar nog gratis retourmogelijkheden verwachtte, accepteert het merendeel van de consumenten nu wanneer zij een (klein) bedrag moeten betalen om gebruik te maken van het retourproces. Vanzelfsprekend geldt nog altijd; hoe minder kosten voor de consument, hoe groter de klanttevredenheid. Een oplossing is natuurlijk het onopvallend verwerken van retourkosten binnen de artikelprijs, waardoor je de retourkosten naar je consument ‘gratis’ kunt blijven aanbieden. Maar het liefst heb jij als online ondernemer natuurlijk gewoon zo min mogelijk retouren. Want naast verwerkingskosten van retouren, daalt simpelweg je omzet erdoor. Er zijn diverse manieren om retouren en de kosten van retourverwerking terug te dringen. Laten we hier eens wat dieper op ingaan.
2. Retouren Minimaliseren en Retourkosten Terugdringen
Retourzendingen zijn een onvermijdelijk onderdeel van het bedrijfsmodel, maar het minimaliseren van retouren en retourkosten is essentieel voor het behoud van winstgevendheid. Wat kun je concreet doen om je retouren en retourkosten te verminderen?
Het RMA van Monta in actie: Zo wordt ruilen makkelijk gemaakt voor de consument en inzichtelijk voor de online ondernemer.
3. Technologie inzetten voor Retourlogistiek
De inzet van technologie is cruciaal voor het verminderen van retouren en verbeteren van retourlogistiek in e-commerce. Hier zijn enkele manieren:
4. Duurzaamheid Integreren in het Retourproces
Het integreren van duurzaamheid in het retourproces is een belangrijke stap voor elke bewuste retailer en een essentieel onderdeel van de duurzaamheidsstrategie van jouw webshop. Hier zijn enkele manieren om dit te bereiken:
Monta: De Sleutel tot Efficiënt en Klantvriendelijk Retourbeheer
Heb je nu wel door dat je nog veel te winnen hebt op het gebied van retourverwerking? Neem actie en zorg voor een hogere klanttevredenheid, minder retouren en minder retourkosten. Monta kan je hiermee helpen. Of je nu geïnteresseerd bent in de RMA van Monta, of in het volledig uitbesteden van je retouren bij Monta; we gaan graag met je in gesprek om te kijken hoe we jouw retourmanagement naar een hoger niveau kunnen tillen.
Neem vandaag nog contact met ons op of vraag een demo aan om te ontdekken hoe Monta jouw retourstrategie kan optimaliseren en je kan helpen groeien. Geef jouw retourenbeleid de boost die het verdient!