Artikel Twinkle: Combinatie van B2B en B2C orders binnen jouw e-commerce warehouse?

B2B en B2C binnen E-commerce

Een algemene trend binnen e-commerce is dat de supply chains steeds korter worden. Producenten en groothandelaren zijn meer en meer rechtstreeks gaan verkopen naast hun bestaande B2B verkoopkanalen. Corona is hier een flinke aanjager van geweest. Retail moest sluiten vanwege de lockdown-regels, waardoor producenten en groothandelaren die voorheen enkel B2B leverden met de rug tegen de muur zijn gezet. Om toch omzet binnen te kunnen halen zijn er diverse webshops geopend door deze producenten en groothandelaren om de consument rechtstreeks te kunnen beleveren.

Dit leidde tot een nieuwe uitdaging: De shift van B2B-orders naar een combinatie van pickstromen van zowel grote B2B-orders en kleine B2C-orders. Het is van groot belang dat zo’n mix van orderstromen op de juiste manier geregeld wordt. MontaWMS is ontwikkeld om webshops te allen tijde te kunnen ondersteunen in hun logistieke proces en betreedt om die reden nu ook de B2B markt.

B2B orders en B2C orders: het verschil

Het eerste wat vaak opvalt tussen B2B en B2C orders is het aantal regels en items in een order. Een B2B order is vaak een flinke order, soms wel van zo’n 500 orderregels en 1500 items. Dat is toch echt wel wat anders dan een B2C order; deze kunnen vaak in bulk worden gepickt samen met andere B2C orders, aangezien 1 B2C order gemiddeld maar zo’n 2 tot 3 items bevat. Niet alleen het volume per order is anders, ook de documentatie verschilt. Denk aan een pallet-overzicht: het is dan essentieel om precies te weten welke artikelen er op welke pallet geleverd zijn, wanneer de order bij de klant geleverd wordt.

Speed it up!

Naast een efficiënt pick-proces en de juiste documentatie, komen er vaak extra berekeningen kijken bij B2B orders. Wel zo fijn als een systeem hier dan ook in kan helpen, zodat de B2B orders nog sneller gepickt kunnen worden! Klaas Verrips, manager MontaWMS: “Tijdens het picken van B2B orders geeft MontaWMS niet alleen het aantal stuks aan, maar ook hoeveel ‘omdozen’ er gepakt moeten worden. Bij B2B processen wordt er bovendien rekening gehouden met de item-barcode, doos-barcode en omdoos-barcode (ookwel ‘outer carton’ genoemd). Dit zorgt ervoor dat er gemakkelijk veel meer volume kan worden gepickt, zonder dat de orderpicker hoeft uit te rekenen hoeveel dozen hij of zij moet pakken. De scanner zal dan bijvoorbeeld netjes aangeven dat er 3 outercartons gepakt moeten worden en 2 losse dozen voor de paar extra items.” Dit betekent wel dat bij de inbound zowel de doos-barcode als de omdoos-barcode geregistreerd moeten worden om dit proces volledig end-to-end te kunnen laten functioneren.

Combinatie van B2B en B2C

Parallel picking

Verrips vervolgt: “Om de logistieke medewerkers zo goed mogelijk te ondersteunen in het B2B pick-proces is er ook de mogelijkheid om automatisch te laten uitrekenen hoeveel pallets er nodig zijn om de volledige order te kunnen picken (op basis van het totale doos volume). Op basis van die berekeningen maakt het systeem diverse pick-activiteiten aan die één of meerdere orderpickers kunnen voltooien. Een grote order van 200 items waar iemand voorheen een paar uur aan kwijt was, kan op deze manier door 3 orderpickers tegelijk gelopen worden. Hierdoor kan die order veel sneller worden klaargezet bij de outbound. Belangrijk hierin is dat er bepaalde zones - consolidatie zones - bij de outbound beschikbaar zijn waar de orderpickers alle items voor eenzelfde order naartoe kunnen brengen, zodat de order op die manier kan worden verzameld en afgerond.”

B2B en B2C Shipping Rules

Om dit gehele proces goed te ondersteunen binnen de outbound-afdeling is het belangrijk je shipping rules goed op orde te hebben. Daarmee wordt antwoord gegeven op vragen als welke vervoerder je gaat inzetten voor welk type pakket. Verrips: “Middels diverse shipping rules die je kunt aanmaken in het WMS-systeem zal het systeem automatisch de juiste vervoerder selecteren en de juiste verzendlabels en pakbonnen printen. Denk dan aan KG staffels, liters, land, postcode en product-combinaties waarmee een bepaalde shipper wordt geselecteerd voor de geverifieerde order.

MontaWMS = multi-inzetbaar

MontaWMS is hiermee een multi-inzetbare magazijnsoftware en is geschikt voor ieder type warehouse. “Of je nu volledig B2B of B2C processen in het magazijn hebt of een mix van B2B en B2C; we realiseren met bovenstaande functies een uiterst geoptimaliseerd warehouse proces”, aldus Verrips.