Artikel Twinkle: “Strategisch partnership zorgt voor snelle groei” – iBood.

iboodmonta

Het zal je niet ontgaan zijn; tijdens de afgelopen weken stonden de webshops weer vol Black Friday en Cyber Monday deals, de één pakt nóg meer uit dan de ander. Voor iBood, een webshop welke a-merk producten tegen extreem lage prijzen aanbiedt, zijn de beste deals iedere dag van belang. Grote aantallen pakketten worden iedere dag verzonden. Dat zou je gerust een logistieke uitdaging kunnen noemen. Maar inmiddels niet meer voor iBood.

Ondanks dat iBood zich iedere dag op de beste deals richt, wordt er ook meegedaan aan events als Black Friday en Cyber Monday. iBood heeft zelfs een eigen online event genaamd ‘de Hunt’. Rogier van Egmond (COO iBood): “De Hunt is een actie-periode welke wij één keer per kwartaal houden, de laatste vond in de week voor Black Friday plaats. Er worden dan in korte tijdsloten van een paar minuten a-merk producten aangeboden tegen bodemprijzen. Dat levert bizar hoge pieken op in onze orderaantallen; we verdrievoudigen dan de orderaantallen in vergelijking tot een normale dag. Uiteraard willen we dat ook dán de orderverwerking en het logistieke proces zo efficiënt mogelijk gaan en zo min mogelijk tijd in beslag nemen. Een partnership aangaan met een partij die veel kennis en ervaring heeft op dit gebied leek ons een verstandige keus.”

Richard Ducoffre, Commercieel Manager Montapacking, vertelt over de situatie waarin iBood realiseerde dat zij op zoek moesten gaan naar een partnership: “iBood was al bekend met fulfilment. Echter, ze begonnen steeds meer in te zien dat ze niet optimaal konden groeien, omdat ze door hun actie-periodes meer en meer te maken kregen met extreme pieken in hun orderaantallen. Ze zochten een partner welke voor hun alle plafonds kon weghalen die hun groei belemmerden.”

Van Egmond vult aan: “Juist, flexibiliteit en snelheid staan voor ons op één. Toen we in contact kwamen met Montapacking kregen we al snel het gevoel dat een partnership met deze partij wel eens heel goed bij onze manier van bedrijfsvoering zou passen. En dat bleek. Doordat Montapacking al ruime ervaring heeft op gebied van fulfilment, waren ze in staat om ons te helpen, ook tijdens die ontzettend drukke tijden. Ze denken echt met ons mee om tot de meest efficiënte processen te komen en willen ons continu helpen verbeteren. Gaaf dat we ons nu niet meer zorgen hoeven maken over de logistieke afhandeling; we weten nu dat het goed komt wanneer we weer van die pieken gaan krijgen. Naast Nederland richten we ons ook op Duitsland, Oostenrijk en Polen, waar Montapacking ons ook volledig ondersteund met vlekkeloze fulfilment.”

Samen groeien

Montapacking helpt iBood vanuit het distributiecentrum in Lelystad. Dat distributiecentrum heeft op dit moment een oppervlak van 13.800 vierkante meter. Ducoffre: “We zijn op dit moment een extra pand naast het huidige pand aan het bouwen, er komt dan voor zo’n 9.000 vierkante meter aan oppervlakte bij. Het is onze taak om iBood te faciliteren met extra capaciteit. We breiden onze capaciteit uit voor onze eigen rekening en risico, want we weten dat iBood dan nog meer kan gaan inzetten op een grotere diversiteit in hun aanbod, waardoor ze meer kunnen verkopen. Uiteindelijk levert dit ons naast een tevreden klant natuurlijk ook extra orders op. En daar worden wij weer blij van.”

Black Friday 2021 vs. 2020

Dat er tijdens Black Friday extreem veel online geshopt wordt was al bekend, maar ook dit jaar heeft Black Friday de Black Friday van 2020 weer zeer zeker overtroffen; er zijn maar liefst meer dan 26% extra orders verwerkt ten opzichte van vorig jaar! De verwachting is dat er door de tijd van het jaar, de huidige coronamaatregelen en weersvoorspellingen ook de aankomende weken veel extra online orders zullen binnenkomen.