Artikel Twinkle: Exponentieel groeien met je webshop? Zo doe je dat!

fulfilment order verwerken

Vier jaar geleden verkocht AkzoNobel haar eerste Flexa Kleurtester online met als doel om de consument zo goed mogelijk te bedienen. E-commerce was destijds voor AkzoNobel helemaal nieuw en kreeg Raymond als Key Accountmanager naast zijn reguliere baan de taak om dit nieuwe kanaal met een multi disciplinair team op te zetten en in goede banen te leiden. De e-fulfilment werd kleinschalig intern opgezet vanuit de werkplaats waar de mengmachines voor het mengen van gekleurde verf werden geprepareerd. Mede door de start van de Corona pandemie groeide het aantal orders exponentieel.

Zo net voor de corona periode begon Raymond met het opzetten van e-commerce binnen AkzoNobel. Om de consument zo goed mogelijk te bedienen werd er onder andere vol ingezet op de online verkoop van de Flexa Kleurtester via Flexa.nl. “In de bouwmarkten hebben we niet de ruimte om het volledige assortiment aan kleuren te presenteren. Als Flexa staan wij voor kleur en wilden we de consument graag kunnen helpen met hun kleurkeuze. Dit is namelijk één van de voornaamste pijnpunten in de Customer Decision Journey,” vertelt Raymond. Naderhand werd er ook verf en beits online verkocht om de consument zo volledig online te kunnen bedienen.

“Het bleek een schot in de roos. We zijn gestart met een beperkt assortiment in een kleine ruimte, maar al snel stroomden de orders binnen. We werkten met man en macht door, ook in de avond. Maar dit moest toch veel efficiënter kunnen? De orderverwerking en het verzenden nam veel tijd in beslag en dat zette ons aan het denken. We realiseerden ons dat we op deze manier echt niet konden opschalen”, aldus Raymond. Om de e-commerce business verder te professionaliseren en klaar te stomen voor de toekomst werd er gekeken naar mogelijkheden om de logistieke afhandeling van de orders uit te besteden bij een externe partij.

“En zo kwam Raymond met mij in gesprek,” vervolgt Edwin van der Ham, eigenaar van Monta. “In Nederland regelen wij het fulfilment voor meer dan 1700 webshops. Raymond vertelde me over zijn pickproces en vroeg me of wij dat voor hem konden overnemen.” Het bleek nog niet zo eenvoudig; er zouden onder andere ook mengmachines binnen één van de warehouses van Monta moeten komen. Raymond: “We waren naast Flexa.nl ook op Bol. com, FonQ en CetaBever gaan verkopen en verkochten ook kleurtesters aan professionals door heel Europa via ons internationale Sikkens Samples platform. Inmiddels hadden we ook een nieuw pand gehuurd voor opslag en orderverwerking. Uitbesteden van het fulfilment proces was niet eens zozeer wat wij nodig hadden, het ging mij vooral om de software waar ze bij Monta gebruik van maakten in hun eigen warehouses.” En zo geschiedde; Monta bouwde de software voor AkzoNobel op een manier dat deze ook het gehele proces van orderpicken inclusief de mengmachines aan kon sturen. Op basis van de orders die via verschillende kanalen online binnenstroomden. Het bleek relatief eenvoudig om deze op maat gemaakte software te ontwikkelen; dit was eveneens de start van een nieuwe tak binnen Monta: de magazijnsoftware MontaWMS.

“Geweldig”, vertelt Raymond, “Precies wat we nodig hadden! Snel schakelen is cruciaal tijdens zo’n bizarre toename in orders, en al helemaal toen de corona periode aanbrak. Iedereen ging thuis aan de slag, alles werd opgefrist met een likje verf. Niet alleen kon de software binnen no time worden geïmplementeerd en gekoppeld aan onze andere systemen, ook de hardware die we geleverd kregen bij het MontaWMS hielp onwijs om de efficiency - en dus de service naar onze klanten - hoog te houden. De e-checkwalls gebruiken wij volop; ontzettend handig om op snelle wijze orders in bulk te picken en uit te sorteren per consument.” Naast software en hardware is het van belang om looproutes te optimaliseren om een zo snel mogelijk pick-proces te waarborgen. Monta denkt hierin mee, er is zelfs een ‘heatmap’-functie beschikbaar in de software welke precies toont waar de drukke en minder drukke punten in het warehouse zitten. Hierop kan slim worden ingespeeld om zo de efficiency in het magazjin te verhogen.

Edwin: “Veel bedrijven hechten waarde aan een alles-in-1 systeem. Dat is logisch, niemand wil tientallen licenties. Monta biedt een retouren-module in de software, waardoor retourzendingen eenvoudig kunnen worden aangemaakt en onze klanten precies weten wanneer wat retour komt.” De real-time status van de orders en ook het voorraadbeheer zit in de software. “Zo communiceren wij probleemloos via Monta onze voorraad met alle kanalen waarop we actief zijn. Op die manier verkopen we nooit producten die we niet hebben en zo vermijden we onnodige klantcontacten,” legt Raymond uit.

AkzoNobel is flink aan het groeien in e-commerce activiteiten in binnen- en buitenland. Het vergt flexibiliteit van de software; deze draait reeds in Frankrijk en zal ook binnen enkele maanden in het Verenigd Koninkrijk geïmplementeerd worden. “En wellicht staan er andere landen op de rol! Om dit goed te laten verlopen zijn we hiervoor nu bezig om de Monta software met ons ERP systeem te laten communiceren, superfijn” aldus Raymond.

Wat kan iedere webshopeigenaar hier van leren? Raymond: “Ten eerste; realiseer dat je groei van je webshop niet enkel ligt in het aanbieden van de beste producten, perfecte marketing en goede sales. De online reviews die je ontvangt van consumenten, de manier hoe consumenten over je merk en e-commerce platform praten; dit wordt in grote mate bepaald door de kwaliteit en snelheid van je orderverwerking en retourproces. Ten tweede is een partner die meedenkt en plafonds weghaalt van groot belang om te kunnen groeien. Je hoeft het wiel niet opnieuw uit te vinden als je er zeker van bent dat een andere partij het beter kan. Ik heb dit vertrouwen onder andere in Monta gevonden, omdat zij hun software ook binnen hun eigen warehouses gebruiken voor het fulfilment van webshops. Ik besefte dat het optimaal getest was, en continu vernieuwd wordt. Dat geeft ons rust en een stabiele basis voor verdere groei.”