Artikel Twinkle: Hoe snelgroeiende webshops uitblinken en hoe fulfilment bijdraagt aan die groei
Het aantal webwinkels is sinds het begin van de coronacrisis in 2020 met meer dan de helft gestegen. Probeer dan maar eens op te vallen! Hoe speel je slim in op trends? Hoe zorg je ervoor dat je kunt blijven doorgroeien? Hoe blijf je dicht bij jezelf als bedrijf? Webshops zijn er dagelijks mee bezig. Yummygums, Ukje en Stoov®: 3 totaal verschillende webshops, maar iedere webshop even bijzonder in hun groeiproces. Wat maakt hun uniek en hoe dragen fulfilment services bij aan hun groei?
De self-care trend
Self-care: de laatste jaren zijn ‘self-care’ gerelateerde zoekopdrachten binnen Google meer dan verdubbeld. Het waarde hechten aan je mentale en fysieke gezondheid wordt steeds belangrijker gevonden. Één webshop die hier volledig de focus op heeft gelegd is Yummygums. Yummygums is in 2017 ontstaan vanuit het idee dat goed voor jezelf zorgen een stuk leuker kan. Oprichters Luuk van Hoogstraaten en Michel Kobus ervaarden uit de eerste hand dat goed voor jezelf zorgen soms moeilijk vol te houden is. Routines zijn saai of zitten vol met nadelen, waardoor je ze snel links laat liggen. Bij Yummygums wordt gehandeld uit de gedachte dat goed voor jezelf zorgen iets moet zijn waar je naar uitkijkt. De vitamine gummies van Yummygums zorgen voor een toevoeging in smaak, kleur en beleving aan de gezonde gewoonte van de consument, zodat het een leuke routine wordt die wél vol te houden is.
Inspelen op de markt
“Mensen zaten echt op dit duwtje in de rug te wachten, want elk jaar weten we onze business te verdubbelen,” vertelt Michel. Naast de eigen verkoop via de website van Yummygums, zijn de vitamine gummies inmiddels ook verkrijgbaar bij Etos, bol.com en Gorillas. Voor het einde van dit jaar verwacht Yummygums minimaal 10 verschillende gummie producten aan te bieden en ook grote stappen te zetten op internationaal gebied, met name in Europa.
Michel: “Als digital-first bedrijf is er grote vraag naar flexibiliteit, snelheid en correctheid. Dit is precies waar de focus op ligt in onze samenwerking met Monta. Zeker op het gebied van logistiek, waarbij klantervaring leidend is. Dagelijks komen we nieuwe en complexe vraagstukken tegen, waarbij Monta voor ons dient als een sparringpartner om op de meest efficiënte en effectieve manier te werk te gaan. Niet alleen voor het servicen van onze D2C-klanten, maar ook voor nationale en internationale B2B-klanten. Door ons partnership met Monta hoeven we ons een stuk minder zorgen te maken over voorraadbeheer en fulfilment van onze orders. Zo zijn we op snelle (internationale) groei en piekmomenten zoals het vitamineseizoen voorbereid!”
Slimme verpakkingen
Michel vervolgt: “Als klein bedrijf willen we graag een voorbeeld zetten, en hopen we anderen op dit gebied te kunnen inspireren. Of het nu gaat om onze custom verzenddozen, een abonnementsvorm waarbij minder ritjes gemaakt hoeven te worden of recyclable & recycled potten.”
Vooral het plastic vulmateriaal was voor Yummygums al lange tijd een doorn in het oog. Founder Luuk kwam daarom met het idee voor de ‘What the Flap?!’ doos. Bij deze verpakking wordt afhankelijk van het aantal producten een kartonnen flap omgevouwen om zo de lege ruimte in de doos op te vullen. In samenwerking met een verpakkingsleverancier is het idee uiteindelijk werkelijkheid geworden; een volledig recyclebare verpakking met uniek design.
Duurzaamheid als product focus
Bijdragen aan een duurzamere wereld: het wordt steeds meer als vereiste gezien. Het vergt vaak inspanning, toch moeten we dit samen doen. Soms ontstaan er zelfs nieuwe producten, puur door duurzamer te denken. Dat overkwam Teun van Leijsen, oprichter van Stoov®. Zijn gedachte dat we niet complete ruimtes hoeven te verwarmen - enkel de plaats waar we onszelf bevinden - leidde tot het oprichten van Stoov® in 2014. De draadloze infrarood warmtekussens en -dekens voor binnen én buiten van Stoov® vormen een combinatie van stijlvol design en duurzaamheid. Doordat je direct contact hebt met de warmtebron van het kussen of plaid gaat er geen energie verloren en word je urenlang verwarmd. Niet alleen het doel van het product, maar ook het materiaal is duurzaam: er wordt zoveel mogelijk gebruik gemaakt van gerecyclede en recyclebare materialen.
Het product blijkt een gat in de markt: ook Stoov® groeit enorm hard. Dat vraagt ook om optimale logistieke verwerking. Teun: “Stoov® is nu sinds 1,5 jaar klant bij Monta. Het is mooi om te zien hoe hard er daar wordt gewerkt om al onze pakketjes te versturen. We hebben hoge ambities en Monta helpt ons deze te realiseren. De logistieke samenwerking verloopt naar grote tevredenheid.” Stoov® verkoopt haar producten voornamelijk online, waarbij Duitsland de grootste afzetmarkt is. “We zijn dan ook verheugd dat we samen met Monta in Duitsland gaan starten. Hierdoor verkorten we onze bezorgtijd naar Duitse klanten en bouwen we aan meer capaciteit voor onze drukste maanden”, aldus Teun.
Ondernemen zonder grenzen
Blijven groeien als webshop betekent vaak ook internationaal groeien. Dat vergt moeite, maar door rekening te houden met een aantal factoren biedt dat enorm veel extra kansen. Sifra, eigenaresse van Ukje, vertelt: “Met speciale hoezen voor kindermeubels hoopt Ukje het gezinsleven makkelijker en mooier te maken. Ukje verkoopt sinds 2012 al door heel Europa en sinds 2021 ook in de USA. Over het algemeen merk ik dat de cross-border e-commerce een enorme vlucht heeft genomen. Toch denk ik dat er nog steeds veel te weinig op in wordt gezet. In de USA groeien we keihard, de markt daar is voor ons enorm succesvol gebleken. Door internationaal te verkopen zijn de risico’s ook meer gespreid. Omdat wij een niche-product hebben kunnen we ook relatief eenvoudig nieuwe verkoopkanalen aanboren. Ukje heeft native Duits, Frans, Italiaans en Brits sprekende teamleden. Dat is natuurlijk wel heel belangrijk.”
Persoonlijk fulfilment
Monta helpt ook Ukje met het fulfilment. Ukje verstuurt niet alleen orders voor eigen webshopklanten, maar ook voor klanten van Bol.com en via Amazon. De koppelingen tussen de logistieke software en de verkoopplatformen verzorgt Monta. Sifra: “Voor Amazon moeten de zendingen naar Duitsland worden verzonden. Zij werken met een eigen distributienetwerk. Dit moet secuur gebeuren en ook daar ondersteunt Monta ons geweldig in.”
Naast bovengenoemde services en het op tijd verzenden van de orders, noemt Sifra het persoonlijke contact als groot voordeel van de samenwerking met Monta. “Binnen Monta hebben wij onze eigen accountmanager. Voor alle vragen omtrent zendingen en leveringen hebben we makkelijk contact. Soms voelt het voor mij als een hotel. Ik vind Monta heel service gericht. Als er iets misgaat leggen ze de oorzaak nooit bij ons. Ze staan echt voor ons klaar, samen lossen we het op. Zonder Monta zouden we niet zo hard kunnen groeien. Ik geniet dagelijks van de ‘hands on’ mentaliteit daar.”
Duurzaamheid? Ja, ook Ukje zet zich in voor een betere wereld. Sifra: ”Met 1% van onze omzet steunen we internationaal gezinnen die het minder hebben. Dat vind ik zelf het mooie aan e-commerce en internationalisering. Je kunt ondernemen zonder grenzen en de missie van je bedrijf voortzetten over landsgrenzen.” En zo is dat.