Black Friday deals dit jaar nóg eerder van start: Terugblik en live update Black Friday.
Deze trends merkt fulfilmentspeler Monta op.
De stroeve en uitdagende tijden die dit jaar worden ervaren binnen de e-commerce sector merkt Monta niet onder haar bestaande klanten; zij zijn met ruim 10% gegroeid in orderaantal ten opzichte van vorig jaar. Echter, dat record na record wordt verbroken, zowel vandaag als in de afgelopen weken, is zeer zeker bijzonder te noemen. Hierbij een terugblik op de afgelopen periode en een live update van deze Black Friday tot 13:00 uur.
Cijfers, cijfers, cijfers!
Monta merkt onder haar 1.800 klanten een groei van 54% op Black Friday (tot 13:00 uur gemeten) ten opzichte van vorig jaar. Hiervan wordt 40% veroorzaakt door nieuwe klanten, maar ook bestaande klanten hebben vanmorgen 14% meer orders ontvangen dan vorig jaar. Vooral in de categorieën cosmetica, fashion en voedingssupplementen ziet Monta extreem veel verkopen. Edwin van der Ham, directeur Monta: “Voor Monta is dit altijd de mooiste dag van het jaar. Alle medewerkers binnen het bedrijf werken vandaag op de werkvloer, vaak in dubbele shifts. Op dit moment worden er 4 pakketjes per seconde verwerkt en de software van Monta voorspelt dat dit zal stijgen naar 5,2 orders per seconde. We kunnen de drukte nog goed aan, dus laat die bestellingen maar komen!”
Naast het fulfilment binnen de warehouses van Monta draaien er nog 80 externe warehouses op Monta’s magazijnsoftware ‘MontaWMS’. Ook bij deze webshops is een ordergroei van ruim 10% zichtbaar ten opzichte van vorig jaar.
Black Friday nóg eerder van start
In voorgaande jaren werd het grootste deel van de voorraden al in oktober aangeleverd, dit jaar werden de artikelen al geleverd vanaf begin september. Er is dus eerder in het jaar voorraad aangeleverd, maar daarnaast ook meer ten opzichte van vorig jaar.
Al sinds enkele jaren gaan veel webshops een week vóór Black Friday al van start met acties. Dit jaar begonnen verschillende klanten van Monta zelfs al met kortingen in de tweede week van november. Het is daarom des te opvallender dat er, ondanks dat er eerder is gestart met kortingsacties, nog steeds op Black Friday zelf een nóg grotere piek dan vorig jaar op te merken is.
Retouren: kosten en ruilen
De retourenstroom na Black Friday is flink. In het afgelopen jaar is er een sterke toename zichtbaar in het aantal webshops dat ervoor kiest het volledige retourbedrag of een gedeelte hiervan door te belasten aan de consument. Hiermee verschuift ook de publieke opinie; waarbij men vorig jaar nog gratis retourmogelijkheden verwachtte, accepteert het merendeel van de consumenten nu wanneer zij een (klein) bedrag moeten betalen om gebruik te maken van het retourproces. Monta merkt onder haar fulfilment klanten dat webshops hun klanten in toenemende mate helpen om de artikelen die zij willen terugsturen niet enkel te retourneren, maar direct om te laten ruilen voor een ander artikel. Dit zorgt ervoor dat zij 35% van hun retouren om weten te zetten in nieuwe orders.