De 5 voordelen van verzenden vanuit meerdere landen: zo verhoog jij je conversie!

Conversie verhogen door verzamelen vanuit meerdere landen

Steeds meer Nederlandse webshops hebben klanten uit het buitenland. In dat geval kan het makkelijker zijn om ook een magazijn in het buitenland te hebben. Hier beschrijft Edwin van der Ham de voordelen van verzenden uit meerdere landen en hoe dit de conversie van jouw webwinkel verhoogt.

Ondanks uiteenlopende wensen en eisen tussen consumenten uit verschillende landen is er één gemeenschappelijke deler: iedere consument, in ieder land, wil dat het pakketje in goede staat op de afgesproken bezorglocatie geleverd wordt en wil deze eenvoudig kunnen retourneren. Het merendeel van de consumenten hecht daarnaast ook waarde aan een snelle levering. Ook wordt er verwacht dat er op logistiek gebied gelet wordt op het beperken van de ecologische voetafdruk bij het transport van de bestelling. Voor online ondernemers spelen deze factoren ook een grote rol, mede om de consument tevreden te houden. Vanzelfsprekend tellen ook de kosten voor de online ondernemer mee in de logistieke keuzes die gemaakt worden.

Welnu, stel je eens voor dat je een online bestelling binnenkrijgt van een consument in Duitsland. Natuurlijk kun je ervoor kiezen om je producten vanuit een warehouse in Nederland naar Duitsland te verzenden en kan de buitenlandse consument gewoon haar retouren terugsturen naar Nederland. Dat weegt echter in veel gevallen niet op tegen de voordelen van een warehouse (lokale voorraad) in het land zelf. Zo heb jij bijvoorbeeld de mogelijkheid om nooit meer uitverkocht te raken…

Daarom vijf redenen waarom je hiermee moet starten:

  • Kortere doorlooptijden. Logisch, maar belangrijk. Je doorlooptijden zijn korter, want de voorraad ligt dichterbij de consument. Hierdoor is het pakket sneller bij de consument, wat weer goed is voor de klanttevredenheid.
  • Kleinere footprint. De ecologische voetafdruk wordt kleiner wanneer de afstanden korter worden. Hangt dus samen met punt 1. Dit wordt steeds belangrijker gevonden door zowel consument als webshop.
  • Voordeligere tarieven. De bezorgkosten zijn lager doordat er afspraken gemaakt worden met lokale vervoerders.
  • Retour proces is betrouwbaar en snel. Voor een Duitse consument komt het veel betrouwbaarder over om een retour naar een adres in eigen land te sturen dan naar een ander land. Daarnaast is het product eerder terug in het magazijn en kan dus ook sneller terug in roulatie worden genomen. En dat betekent dat de consument eerder het bedrag van dat product terug kan verwachten. Uiteraard is deze snellere omloop ook voordelig voor de webshop. Vooral in branches zoals fashion, waarbij meer dan de helft retour komt, is een lokale aanwezigheid van je producten toch wel noodzakelijk om snel te kunnen schakelen en de kosten beheersbaar te houden.
  • Uitverkocht? Nee hoor! Het kan gebeuren dat een product van een webshop uitverkocht raakt tijdens een succesvolle, landelijke actie. Daar hebben we bij Monta wat op bedacht. Een voorbeeld: wij hebben een klant in warmtekussens die zowel lokale voorraad heeft liggen in Nederland als in Duitsland. Enige tijd geleden hadden zij in Duitsland een goedlopende actie waardoor een product in Duitsland uitverkocht raakte. We zouden er dan voor kunnen kiezen om de voorraad te replenishen (nieuwe voorraad aanleveren vanuit Nederland). Daar gaat wat tijd overheen. We hebben het zo geregeld dat we de online order via de software kunnen doorzetten van Duitsland naar Nederland. We verzenden het warmtekussen dan direct vanuit het warehouse in Nederland naar de Duitse consument. Op die manier kunnen we de consument toch snel beleveren. Dit is prijstechnisch iets kostbaarder maar we houden de consument blij. Daar gaat het om. En terwijl we de orders doorzetten wordt er ondertussen weer voorraad aangevuld in het warehouse in Duitsland. De consument heeft niks gemerkt en de webshop loopt geen bestellingen mis.

Het hebben van meerdere lokale voorraden heeft dus wel degelijk invloed op de concurrentiepositie en conversie van een webshop. Ervaringen van klanten beamen dit. Er blijven ook klanten die er voor kiezen om alle orders vanuit één land te verzenden, dat is ook prima. De keuze moet altijd bij de ondernemer liggen.

Vrijblijvende offerte Fulfilment Duitsland

Schakel JavaScript in je browser in om dit formulier in te vullen.
Marketing
  • Ontvang al binnen één dag een offerte!