Persbericht: De brand bij Montapacking – vijf dagen later
Vier dagen bluswerkzaamheden bij vestiging Molenaarsgraaf van Montapacking
Een van de 10 magazijnen van fulfilmentbedrijf Montapacking is vrijdag grotendeels in de as gelegd. Slechts vijf pallets waren niet door de brand verwoest, maar zijn door waterschade eveneens onbruikbaar. Het DC in Molenaarsgraaf dat ruim 400.000 artikelen bevatte, van scheermesjes tot bezemstelen en van telefoonhoesjes tot koffiezetapparatuur, moet als verloren worden beschouwd. De verzekeringen van de verschillende partijen zijn nu in onderhandeling.
Oorzaak nog niet bekend
De brand werd vrijdagochtend iets voor vijven ontdekt. De brandmeld- en alarminstallaties werkten naar behoren en de brandweer was dan ook binnen enkele minuten ter plaatse. Even leek het erop dat het sein ‘brandmeester’ gegeven kon worden, maar na een uur sloeg de brand over naar het hele pand, via de wanden en plafonds. Een grote, uitslaande brand was het gevolg. De brandweer is nog tot zondag met bluswerkzaamheden bezig geweest.
De politie heeft na een uitgebreide inspectie het pand vrijgegeven voor verder technisch onderzoek. Dit onderzoek loopt op dit moment nog. Hoogstwaarschijnlijk is er geen sprake van brandstichting en moet de oorzaak in een andere richting worden gezocht.
Edwin van der Ham, directeur van Montapacking, benadrukt opnieuw: “Het allerbelangrijkste is dat er geen gewonden zijn gevallen.” Hij vervolgt: “We hebben ontzettend veel waardering voor alle hulpdiensten die zich uren en dagen hebben ingezet.”
“Ook zijn we Avres zeer erkentelijk, omdat zij dezelfde dag nog een pand ter beschikking hebben gesteld in Meerkerk, één van onze heftruckleveranciers die voor de komende maanden 4 heftrucks heeft geleverd en ook onze IT-leverancier die binnen 2 uur computers, scanners en wifi-punten heeft geleverd. Onze grootste concurrent in onze branche heeft stellingen geleverd die hij even kon missen.”
Van der Ham verder: “We zien nu ook heel duidelijk de kracht van onze bewuste decentralisatie; in 9 DC’s werd gewoon doorgewerkt en werden orders van sommige klanten die elders voorraad hadden direct overgenomen. Op donderdagmorgen om half tien (binnen vijf uur na het ontstaan van de brand) gingen de eerste orders naar de consument er al weer uit. Maar ook onze nieuwe locatie in Meerkerk was binnen 24 operationeel met voorraden die klanten zelf nog hadden. Op dit moment worden er door leveranciers van onze klanten heel veel nieuwe goederen aangeleverd. Wij zetten alles in het werk om deze leveringen zo snel mogelijk te verwerken, zodat onze klanten hun orders weer kunnen uitleveren. Dit is namelijk waar het allemaal om draait.”
Dubbel
Van der Ham: “Wat heel bijzonder is, zijn de reacties van de meeste van onze klanten. Ook zij zijn gedupeerd omdat ze niet meer over hun volledige voorraad beschikken om aan hun klanten uit te kunnen leveren, en ze dus omzet mislopen. Om maar te zwijgen van de enkele webshops die niet verzekerd of onderverzekerd waren voor dit soort calamiteiten, ook al hebben wij geen schuld aan deze brand. Dit gaat ons aan het hart, we stellen daarom ook alles in het werk om deze klanten zo goed en zo snel mogelijk van dienst te zijn. ”