Artikel Twinkle: The road to success: Pink Gellac x Monta
Pink Gellac, de Nederlandse marktleider in gelnagellak, groeit flink over de grens. Wat maakt het bedrijf zo succesvol? Hoe ondersteunt fulfilmentbedrijf Monta hierin?
De snelgroeiende omzetcijfers van het gelnagellakbedrijf spreken voor zich: Gelnagellak is gigantisch populair. Uiterlijke verzorging wordt steeds belangrijker gevonden, zelfs nu. Juíst nu, want vooral de verkoop van de Pink Gellac startersets heeft een flinke boost gekregen en blijkt ontzettend populair onder de doelgroep. Met zo’n starterset heeft de klant namelijk alles in huis om zelf eenvoudig prachtige gelnagellak aan te brengen, zodat een bezoek aan de nagelsalon niet meer nodig is. Doordat de consument meer en meer op de kosten let, wordt dit product dus gezien als een aantrekkelijk en voordelig alternatief
Combinatie van fysiek en online
Ondanks het online succes van Pink Gellac, opent het ook nog steeds nieuwe winkels. Dit blijkt een zeer succesvolle combinatie voor het gelnagellakbedrijf.
Sander Groenendijk, CFOO Pink Gellac: “Omnichannel werkt voor ons heel sterk. We gebruiken een goede mix van online en offlinekanalen voor onze doelgroep en hanteren overal dezelfde stijl. In eerste instantie zijn we gestart met enkel online verkopen. Na een tijd hebben we besloten ook fysieke winkels te openen. Dat bleek van grote positieve impact; Vaak wil de consument een kleur gelnagellak of een set eerst eens in het echt bekijken. Wat is de kleur, wat is de kwaliteit? Hoe ziet het resultaat eruit? Dit beleven ze in onze winkels.”
Edwin van der Ham, CEO Monta:“Naast het bevoorraden van de winkels van Pink Gellac regelen we ook de complete online orderverwerking. Bij Pink Gellac kan de consument tot 23:45 uur online bestellen om de bestelling vervolgens de dag erna al in huis te hebben. Dat vraagt dus om snelle orderverwerking, aangezien bij ons om 00:00 uur de bezorgers op de stoep staan. Om voor Pink Gellac de verschillende potjes gellak snel te kunnen picken en verwerken hebben we voor deze klant een pick-systeem op maat gemaakt, waardoor er heel efficiënt orders gepickt kunnen worden. Dit noemen we het ‘pick-to-light’ systeem, of in dit geval dan ‘Pink-to-light’ met een knipoog naar Pink Gellac.” Bij dit systeem staan alle varianten gelnagellak van Pink Gellac overzichtelijk op een display. Een brandend lampje op het display markeert de picklocatie die een orderpicker dient te bezoeken. Vervolgens wordt er met een cijfer op het display aangeduid hoeveel stuks er van die specifieke nagellak-kleur gepickt moeten worden. Een zeer nauwkeurige en snelle manier van orderpicken.
Kleurrijke toekomst
Groenendijk: “Monta is sinds jaren onze e-commerce fulfilment partner waar we samen onze groei mee realiseren. Alles draait bij Pink Gellac om het geven van de ultieme klantervaring van onze producten aan onze klanten. Het afgelopen jaar hebben we onze gehele website en onze branding vernieuwd en inmiddels hebben we 6 Brandstores. De eerste Brandstore over de grens in Antwerpen is vorig jaar geopend en de meest recente opening is Amsterdam. Diverse openingen gaan de komende maanden volgen. Hiernaast zijn we diverse kanalen, zoals onze eigen websites, internationaal aan het uitrollen.”
“We zijn een echt omnichannel bedrijf dat snel internationaal aan het groeien is en dat geeft operationeel gezien de nodige uitdagingen. Key in de route naar succes hierin is dat het logistieke proces op orde is en blijft. We hebben met Monta een stip op de horizon geformuleerd en trekken hierin als business partners gezamenlijk op. Daarin is de flexibiliteit die Monta ons biedt, voor ons enorm belangrijk. Enorm pragmatisch, korte lijnen, denken in oplossingen, samen End-to-End processen professionaliseren in duidelijke afspraken en “Lean” meeting-structuren. Een hele fijne samenwerking!”, aldus Groenendijk.
Groeien over de grens
Waarom is dit het moment om internationaal te groeien? Groenendijk is stellig: “Ook over de grens merken we een toenemende vraag naar onze producten. Een grote markt is Duitsland, echter maakt het voor de Duitse consument een groot verschil wanneer je een Duitse webshop hebt en je producten kunt verzenden vanuit het land zelf. Dat voelt voor een Duitse consument nu eenmaal een stuk vertrouwder. Daarnaast zijn de doorlooptijden korter, dat telt vanzelfsprekend ook mee. Om die reden hebben we besloten om met onze fulfilmentpartner Monta de stap over de grens te zetten”.
Van der Ham reageert: “In 2013 werd PG onze klant. Wij hebben Pink Gellac zien groeien van kleine speler tot marktleider in Nederland. Het is fijn dat we met Monta nu in Duitsland zitten en dus ook onze klanten die flexibiliteit en mogelijkheid kunnen bieden om vanuit Duitsland te verzenden - en eventuele retouren in ontvangst kunnen nemen. Bij een klant als Pink Gellac is het duidelijk dat de stap over de grens uiteindelijk zal leiden tot een boost in online bestellingen. We verwachten dat ze de Duitse markt op zijn kop gaan zetten. Als wij daarin een bijdrage kunnen leveren is dat natuurlijk fantastisch.“