Makkelijker en sneller groeien over de grens: 4 tips.

Ambities en kwaliteiten medewerkers gebruiken voor internationale groei

door Edwin van der Ham, ceo Monta

Wanneer je bedrijf blijft groeien en de vraag vanuit het buitenland naar jouw producten en/of diensten ook toeneemt, dan is het tijd om ook over de grens stappen te zetten. Ervaring heeft mij geleerd dat de volgende vier tips van positieve impact zijn op je bedrijfsvoering en groeien over de grens gemakkelijker maken.

Zorg voor een decentrale structuur in je organisatie

Het model van Monta is volledig gebouwd op schaalbaarheid vanwege de, vaak onverwachte, groei van onze klanten. De teller van het aantal warehouses staat inmiddels op 15 en neemt ieder jaar met meerdere vestigingen toe. We hebben tegenwoordig een volledige inventaris om een nieuwe vestiging op te zetten op voorraad liggen.

Daarnaast is er door de decentrale structuur van Monta snel te schakelen. Terwijl we groeien kunnen we dan toch per vestiging de omvang van een mkb-onderneming behouden: Persoonlijke service en een eigen contactpersoon maken voor onze klanten een verschil en dit kunnen we op deze manier waarborgen. En een andere factor: doordat we al 15 keer een vestiging op deze manier hebben opgestart kunnen we dat inmiddels héél snel. Zo snel, dat we besloten om een challenge op te zetten en zo de vestiging in Duitsland in één dag op te starten en live te zetten.

Werk met korte deadlines

Op maandag 1 augustus 2022 om 07:00 uur vond de sleuteloverdracht van het nieuwe distributiecentrum in Krefeld (Duitsland) plaats. Binnen een werkdag werd het warehouse en kantoor ingericht, de machines, stellingen, werkplekken, wifi en sorteerunits geplaatst, de eerste Duitse klant aangesloten, een vervoerder aangesloten, de voorraad gelost en ingeboekt en werden ook de eerste orders al gepickt en op dezelfde avond om 20:00 uur verzonden. Ontzettend gaaf! Binnen één dag live: Niet standaard om te doen en vaak ook niet nodig, maar geloof me; voorbereiding is het halve werk.

Het opstarten en live zetten van een vestiging in één dag is trouwens iets wat Monta al eerder heeft gedaan. Oorzaak daarvan was een brand in één van onze panden een aantal jaren geleden. We hebben toen ook in minder dan 24 uur een vestiging opgestart. De aanleiding is nu natuurlijk anders, maar we weten dat het kan en dat de klant snel wil kunnen schakelen, dus waarom zouden we iets langzaam doen als we het ook snel kunnen doen?

Daarnaast is bewezen dat korte deadlines nu eenmaal effectief zijn. Dit wordt ook wel het ‘Mere Deadline Effect’ genoemd: Taken met korte deadlines worden sneller voltooid dan taken met lange deadlines. Lange deadlines zorgen er alleen maar voor dat we meer uitstellen, omdat we tegen taken op gaan zien. Ik denk dat we dit allemaal wel herkennen vanuit onze studietijd…

Ga samenwerkingen aan maar houd zelf de regie

We bouwen bij Monta alle software en het merendeel van onze hardware in-house, zo blijven we op een bepaalde mate onafhankelijk en kunnen we sneller schakelen bij interne vraagstukken of wensen/eisen van de klant. We behouden dus ook op deze manier onze flexibiliteit. Aan de andere kant onderstreep ik volledig het belang van een ketensamenwerking. We maken gebruik van cobots (robots die veilig met mensen samen kunnen werken, red.), zo kunnen we een samenwerking tussen robot en mens realiseren. De cobots zijn van onze leverancier Lowpad, de software waar de robots op draaien is dan wél weer grotendeels van ons. We werken met een leverancier in volautomatische inpakmachines; deze maken de pakketjes precies op maat voor de producten die we versturen.

Ook werken we veel met groene vervoerders. Verduurzamen moeten we allemaal, wanneer je dat alleen oppakt bereik je nou eenmaal veel minder. Tenslotte zijn we met DHL een samenwerking aangegaan om ook op internationale schaal kleine en middelgrote webshops beter te kunnen bedienen. Die sterke internationale expertise, infrastructuur en netwerk van DHL Supply Chain, dat bouw je zelf niet ‘eventjes’ op.

Aan de andere kant wilde DHL graag mkb-webshops toevoegen aan hun portfolio, dat soort klanten hadden ze voorheen nog niet en dit vergt een andere aanpak. De samenwerking is echt een win-win.

“Een hele fijne samenwerking!” – Pink Gellac.

“Monta is al jarenlang onze fulfilment partner waar we samen onze groei mee realiseren. Naast het bevoorraden van onze winkels regelt Monta ook de complete online orderverwerking. Op internationaal vlak zijn we flinke stappen aan het maken, onder andere in Duitsland. Mooi dat Monta daar ook aanwezig is! De flexibiliteit die Monta ons biedt is voor ons enorm belangrijk. Heel pragmatisch, korte lijnen, denken in oplossingen, samen end-to-end processen professionaliseren in duidelijke afspraken.”

Sander Groenendijk - CFOO Pink Gellac

PinkGellac en Monta

Kijk eerst naar de kwaliteiten en ambities van je eigen mensen

Wanneer je over de grens gaat met je bedrijf, probeer dan eerst te achterhalen of er medewerkers binnen je eigen organisatie zijn die ambitie hebben om een rol te spelen in deze nieuwe stap.

Zo hebben wij een medewerker welke een aardig woordje Duits sprak en met veel enthousiasme wilde helpen op gebied van sales en marketing in Duitsland. Hij spreekt nu bijna vloeiend Duits en zit helemaal op zijn plek. Daarnaast is het natuurlijk fijn dat deze medewerker al alle kennis heeft van het bedrijf. Bovendien weet hij van - en past zijn karakter volledig bij - de cultuur van het bedrijf. Hij heeft echt het ‘Monta-DNA’, zoals we dat met een knipoog noemen. Dit willen we dus ook graag over de grens meenemen, op deze manier werkt dat goed.

Toch moeten we wel weten wat de behoeften zijn van onze doelgroep in Duitsland. Maar dat lossen we dan weer op via een samenwerking met een Duitse partij, zij hebben sowieso betere inzichten dan een enkel individu. Je mensen maken je bedrijf, zorg er dus voor dat je je op hen blijft richten, ook tijdens internationale groei.