Retourlogistiek

Retouren horen erbij, maar ze hoeven geen hoofdpijn te geven. Met Monta's aanpak voor retourlogistiek zorgen we voor tevreden klanten, meer herhaalaankopen en minder druk op jouw webshop.

Wat is retourlogistiek?

Retourlogistiek, ook wel reverse logistics genoemd, omvat het volledige proces vanaf het moment dat een klant een product retourneert, tot aan het moment dat het opnieuw beschikbaar is voor verkoop. Dit houdt in dat we de geretourneerde producten ontvangen, inspecteren, beoordelen en vervolgens verwerken op een manier die zo efficiënt mogelijk is voor zowel het bedrijf als de klant.

Snel retouren verwerken via monta
Hoe Optimaliseer je Jouw Retourproces Tips Voor Meer Omzet, Hogere Klanttevredenheid en Minder Retouren

Waarom retourverwerking cruciaal is voor jouw webshop

  • Klanten zijn tevreden als retourverwerking snel en soepel verloopt.
  • Trage of ingewikkelde retourlogistiek zorgt voor frustratie en klantverlies.
  • Een soepel retourproces vergroot het vertrouwen in je webshop.
  • Makkelijke retouren verhogen klantloyaliteit en herhaalaankopen.
  • Een klantgerichte retourpolicy draagt bij aan een positieve winkelervaring.

Retourlogistiek uitbesteden: dit levert het je op

Efficiënt retourbeheer minimaliseert kosten door verspilling en onnodige processen te verminderen. Door gestroomlijnde retourprocedures te implementeren, zoals gebruiksvriendelijke retourportalen en flexibele retouropties, kunnen je operationele kosten dalen. Dit bespaart niet alleen geld, maar verhoogt ook de efficiëntie van je retourlogistiek, waardoor je zowel tijd als middelen bespaart.

Retouren verwerken zonder hoofdpijn

Bij Monta worden dagelijks retouren aangeleverd door verschillende distributeurs. Retouren worden na ontvangst binnen 48 uur door ons verwerkt. Dit is hoe wij de retouren van jouw webshop in behandeling nemen:

  • Het pakket wordt aangenomen;
  • Indien de originele pakbon er nog bij zit wordt deze gescand;
  • Indien dit niet het geval is, wordt er aan de hand van de adresgegevens bepaald welk order dit is geweest;
  • De goederen worden uitgepakt en geïnspecteerd. Kan het item nog verkocht worden? Dan wordt het terug op voorraad ingeboekt. Is het item kapot? Dan wordt het in quarantaine geplaatst en bepaal jij wat we er vervolgens mee doen.
  • De vervolgbehandeling wordt uitgevoerd conform een vooraf afgesproken protocol.
Monta's RMA systeem
Retourlogistiek uitbesteden monta

Hoe Monta retouren uitbesteden makkelijk maakt

Besteed je je fulfilment uit bij Monta, dan heb je twee opties om je retouren te verwerken:

  1. Kies ervoor om de retourverwerking volledig aan Monta uit te besteden.
  2. Doe het zelf via ons Return Management Authorization systeem (RMA-systeem). Wanneer je jouw fulfilment aan Monta toevertrouwt, krijg je kosteloos toegang tot dit systeem.

Zelf retouren beheren op jouw manier

Via een gebruiksvriendelijke online omgeving kun je met ons RMA zelf de retouren van je consumenten afhandelen. Het retourbeleid wordt door jou bepaald. Deze online omgeving kan volledig in je eigen huisstijl worden gemaakt. Het zal voor de consument dus herkenbaar en vertrouwd aanvoelen. 

Onze retourverwerking is eenvoudig en snel in gebruik te nemen. De implementatie duurt slechts vijf minuten en we staan altijd klaar om te helpen bij vragen. Retouren uitbesteden of zelf verwerken? Het kan allemaal eenvoudig bij Monta.

Reverse logistics: zo keer je retouren om in winst

Retouren hoeven geen kostenpost te zijn. Met slimme reverse logistics maak je van elk retourmoment een kans. Denk aan herverkoopbare producten die snel opnieuw in de voorraad komen, reconditionering van items die bijna als nieuw zijn en directe feedback van retourredenen om je assortiment te verbeteren.

Door retourdata te benutten, minimaliseer je verspilling en optimaliseer je je productaanbod. Zo wordt je retourlogistiek niet alleen efficiënter, maar ook winstgevender.

Klanten blij, jij ontzorgt: dit doet Monta voor je

  • Foto: Van iedere retourzending kan een foto worden gemaakt. Deze is zichtbaar in het Monta-portal.
  • Reconditionering: Retouren reconditioneren? Geen probleem. We kunnen artikelen strijken, stomen en opnieuw verpakken.
  • Mail: Automatische e-mails houden klanten op de hoogte van hun retourstatus. De inhoud van deze berichten pas je eenvoudig aan op je merk.

Een snelle en transparante retourverwerking zorgt voor tevreden klanten en meer positieve reviews.

Retourlogistiek via Monta
Waarom zijn retouren belangrijk?

Veel retouren? Geen stress, wel structuur

In onze retourlogistiek bieden we consumenten diverse mogelijkheden om het retourneren zo makkelijk mogelijk te maken. Zo bepaalt de consument bijvoorbeeld zelf bij welke vervoerder ze het pakket inleveren.

Wat kost retourlogistiek en hoe zit het met tarieven?

De kosten van retourlogistiek hangen af van je retourvolume, de afhandeling per retour, de aanvullende diensten die je inzet (zoals reconditionering of klantcommunicatie), en de mate van maatwerk of schaalbaarheid die jouw webshop nodig heeft.

Bij Monta kies je tussen zelf retouren beheren met ons gratis RMA-systeem of het volledig uitbesteden van retourverwerking. Wij werken met transparante tarieven per retourzending, zodat je grip houdt op je logistieke kosten. Vraag een offerte aan om een prijs op maat te ontvangen.

Fulfilment op basis van vertrouwen, dagelijks opzegbaar.

  • Dagelijks opzegbaar, open contract. Wij doen zaken op basis van vertrouwen.
  • Verzending en retournering al vanaf €2,95 per order.
  • 20 jaar ervaring. Ons betrouwbaarheidspercentage scoort daarom 99,98%.
  • Met ons fulfilment verzorgen wij je logistieke proces helemaal naar jouw wensen.
  • Verkrijg real-time inzichten in de status van je orders & koop de juiste voorraad in door middel van onze slimme software.
  • Eigen accountmanager op de vestiging waar jouw producten liggen, wel zo persoonlijk!
Mike sales contact monta

Vraag binnen 1 minuut een vrijblijvende offerte aan

"*" geeft vereiste velden aan

Stap 1 van 5

Dit veld is verborgen bij het bekijken van het formulier
Aantal SKU*
Hoeveel verschillende producten verkoop je?

Veelgestelde vragen

Waarom wordt retourlogistiek steeds belangrijker?

Online bestellingen nemen toe, en daarmee ook retouren. Een soepel retourproces voorkomt klantfrustratie en stimuleert herhaalaankopen. Daarnaast wordt duurzaamheid steeds belangrijker: Monta helpt je retouren efficiënt én verantwoord af te handelen.

Hoe worden retouren verwerkt?

Na ontvangst inspecteren we het product. Is het in goede staat? Dan boeken we het terug op voorraad. Beschadigd? Dan plaatsen we het in quarantaine en volg jij de verdere afhandeling via de MontaPortal.

Waarom is omgekeerde logistiek belangrijk in de toeleveringsketen?

Reverse logistics voorkomt verspilling, verlaagt kosten en houdt je voorraad actueel. Het zorgt voor tevreden klanten en een efficiënte supply chain – essentieel voor groeiende webshops.

Hoe ziet de toekomst van retourlogistiek eruit?

Slimmer, sneller en duurzamer. Met geautomatiseerde retourportalen, klantgerichte communicatie en data-inzichten maakt Monta jouw retourverwerking klaar voor de toekomst.