2021: het jaar van de nieuwe regels
Dit is een gastblog van Edwin van der Ham, oprichter van Monta, voor Shopify. Als een van de grootste fulfilment bedrijven in Nederland verwerkt en bezorgt Monta wereldwijd bestellingen voor ruim 1200 Nederlandse webwinkels, waaronder een groot aantal Shopify gebruikers.
Al jaren is er een trend gaande van steeds kortere levertijden van producten die online worden besteld. Nederland is op het gebied van snelle leveringen één van de koplopers in de wereld: dankzij onze logistieke infrastructuur, maar ook door onze kennis op het gebied van IT systemen. Het goed beheren van voorraden, het verzenden van pakketten en het verwerken van de retourstromen draait namelijk grotendeels om IT systemen die goed met elkaar kunnen communiceren.
Dit laatste wordt extra belangrijk bij het verzenden van pakketten naar niet-EU landen zoals de UK, Zwitserland en Noorwegen, en landen buiten Europa. De douanes van deze landen leggen naast fiscale heffingen ook veelal extra administratieve regels op, en ook de EU hanteert regels voor import en export. Regels die perfect moeten worden nageleefd zodat het pakket zo snel mogelijk door de douane komt bij uw klant, de consument. Een perfecte IT koppeling met zowel de webshop als de verschillende carriers en de douane is daarbij essentieel.
Wie internationaal verzendt heeft misschien al gemerkt dat er sinds begin dit jaar op dat gebied behoorlijk wat is veranderd, en nog gaat veranderen. In deze gastblog bekijken we kort de veranderingen, wat de gevolgen daarvan zijn, en wat een goede fulfilment partner voor jouw webshop kan betekenen om deze veranderingen goed op te vangen.
2021: het jaar van de nieuwe regels
Dit jaar zien we grote veranderingen in de regelgeving op het gebied van internationaal verkopen en verzenden:
Brexit zorgt voor nieuwe regels
Door de Brexit is het Verenigd Koninkrijk geen lid meer van de Europese Unie, waardoor er extra eisen zijn voor zendingen aan Britse consumenten. Om te beginnen heb je een identificatienummer nodig, oftewel een EORI-nummer. Ook moet je een douaneformulier invullen en dien je in het bezit te zijn van een Brits btw-nummer. De btw – die in het Verenigd Koninkrijk twintig procent is – draag je vervolgens af aan de Britse belastingdienst.
Nieuwe e-commerce richtlijnen in de EU
Per 1 juli 2021 gaat de nieuwe EU-btw-richtlijn voor e-commerce in. De grootste verandering in deze richtlijn: Alle drempelbedragen voor afstandsverkopen per afzonderlijk EU-land komen te vervallen. In plaats daarvan geldt een universeel drempelbedrag van 10.000 euro: veel lager dan de huidige drempelbedragen per land. Hierdoor ben je eerder btw in een ander EU-land verschuldigd dan nu het geval is.
Strengere eisen voor importeren uit niet-EU landen
Ook o.a. dropshippers die samenwerken met Chinese leveranciers krijgen te maken met strengere eisen door de nieuwe Europese richtlijn. Zij waren bijvoorbeeld gewend dat er pas vanaf een bepaald drempelbedrag btw en/of invoerrechten werden doorberekend aan de consument. Vanaf 1 juli vervalt echter de regel dat uit niet-EU landen geimporteerde goederen tot 22 euro niet worden belast met btw. In de praktijk betekent dit dat er over alle zendingen btw wordt geheven. Hoe hoog de extra kostenpost voor de consument is, hangt af van de productgroep.
Wat betekenen deze veranderingen voor jouw webshop?
Als kleine(re) speler zul je waarschijnlijk te maken krijgen met langere verzendtijden, en een grotere administratieve last. Om je pakketten snel door de douane te krijgen moet je ze perfect aanleveren, wat vooral als je verzend naar verschillende landen complex kan worden. Daarvoor is de juiste IT infrastructuur cruciaal, maar als kleinere webshop heb je hier waarschijnlijk niet direct de middelen voor. Bovendien helpt het als je een goede naam hebt bij de douane en bekendstaat als een partij die de zaken netjes op orde heeft. Hoe doe je dat als relatief kleine webshop?
Voor dropshippers vervallen dit jaar een aantal regels die mogelijk de kern van het business model vormden. Door de btw-heffing op alle producten gaan hun prijzen omhoog, en wordt de administratieve last groter. Wat is een goede manier om dit op te vangen?
Voordelen van cross border verzenden via een fulfilment partner
Om aan alle wettelijke eisen te voldoen én de producten sneller bij de klant te krijgen, brengen steeds meer webwinkeliers (een deel van) hun voorraad onder bij een fulfilmentpartij. Dat heeft een aantal grote voordelen:
- Een goede fulfilment specialist weet precies hoe de douanes van specifieke landen jouw pakketjes graag aangeleverd krijgen, en heeft haar IT gestroomlijnd om dat perfect uit te voeren.
- Grotere fulfilment bedrijven hebben daardoor vaak een goede reputatie opgebouwd bij douanes en vervoerders, waardoor jouw pakketjes sneller door het proces gaan.
- Voor dropshippers kan het lonen om over te stappen naar fulfilment om kosten te besparen en de administratielast te verminderen.
Meer conversie door meer verzendopties
Fulfilment zorgt er niet alleen voor dat consumenten hun product snel in huis hebben, maar ook dat zij kunnen kiezen uit meer bezorgopties. Fulfilmentbedrijven hebben namelijk overeenkomsten met verschillende vervoerders. De consument wil steeds vaker kunnen kiezen welke vervoerder haar pakketje komt afleveren en wanneer. Keuzemogelijkheden in de checkout van de webshop zorgen er voor dat de klantvriendelijkheid stijgt en het vertrouwen van de consument toeneemt, waardoor de conversie verbetert.
Dit laatste punt geldt nog sterker voor de manier waarop de consument haar product kan retourneren. Een groot deel van de online kopers checkt eerst het retourenbeleid van een webshop alvorens een aankoop te doen.
Onderzoek onder de 1150 webshops die bij Monta zijn aangesloten heeft uitgewezen dat een goed ingerichte checkout met meerdere verzendopties in combinatie met een makkelijk retourproces een conversieverhoging heeft van 12,2 procent. (Source: Monta, 2020)
Internationaal verkopen met Monta en Shopify
Bij Montazien we, mede door de nieuwe regels het afgelopen jaar, het aantal Shopify-gebruikers snel toenemen. Steeds meer webshops kiezen voor een fulfilment partner om een snelle levering te kunnen garanderen, en om de vele andere voordelen die fulfilment biedt. Alleen al in 2020 zijn er bij Monta ruim 200 Shopify-gebruikers aangesloten.
Nu in de Shopify appstore: gratis koppeling met Shopify!
Om deze toestroom van Shopify gebruikers tegemoet te komen heeft Monta twee apps ontwikkeld: een koppeling tussen Shopify en onze eigen IT infrastructuur, en een plugin voor meerdere verzendopties. Vanaf vandaag stellen we deze twee tools gratis beschikbaar in de Shopify-appstore.
- Shopify koppeling : Monta biedt deze app aan als een service. Deze app voorziet in de koppeling tussen Shopify en de Montaportal, de user interface waarin de webshop haar logistiek realtime kan volgen.
- Universele Check-out : Met deze plug-in is het voor een webshop mogelijk om verschillende verzendopties in de Shopify webshop aan te bieden zodat de consument de keuze heeft welke vervoerder of welke vervoersoptie ze kiest. Via het Montaportal kunnen alle opties die een webshop aan wil bieden (o.a. gratis bezorgen vanaf een bepaald bedrag, avond bezorgen, niet bezorgen bij de buren, tekenen voor ontvangst etc.) live worden ingesteld per land, desgewenst met andere prijzen. De plug-in heeft ook een mogelijkheid om de dichtstbijzijnde afhaalpunten op basis van de adresgegevens te tonen van de verschillende vervoerders in één overzicht. Klanten kunnen vervolgens een afhaalpunt kiezen op basis van een kaart ongeacht de naam van de vervoerder. De geselecteerde opties van de klant worden automatisch gelezen en geplaatst door Monta bij het plaatsen van een bestelling.
Is samenwerking met Monta iets voor jouw webshop? Fulfilment uitbesteden is mogelijk vanaf minimaal 300 orders per maand. De kosten van e-fulfilment zijn afhankelijk van het aantal orders per dag en je verdere wensen.
Over Monta
Monta is al jaren het snelst groeiende e-fulfilmentbedrijf van Nederland. Als fulfilment specialist zweren wij bij technologie en investeren veel in IT, artificiële intelligentie (AI), data analyse en robotisering om een snelle verwerkingstijd te garanderen. De hoge mate van efficiëntie en gratis tools om meer inzicht in de (verwachte) orderstroom te krijgen, zorgen ervoor dat klanten van Monta gemiddeld twee keer zo snel als de markt groeien.
Tegelijkertijd houden we van een persoonlijke en betrokken aanpak. Omdat Monta decentraal georganiseerd is (11 vestigingen door heel Nederland) blijft elk van de vestigingen klein genoeg om dat te kunnen waarborgen.