Verkoop je via Amazon en ben je benieuwd op welke manieren je je logistieke processen kunt regelen? Door middel van deze informatie willen wij je graag helpen kiezen voor de beste Amazon-fulfilmentmethode voor jouw webshop.
Amazon biedt drie hoofdtypen fulfilment-diensten aan: Fulfillment by Merchant (FBM), Fulfillment by Amazon (FBA), en Seller Fulfilled Prime (SFP). Elk van deze fulfillment-methoden heeft zijn voor- en nadelen en het kiezen van de juiste methode kan een aanzienlijke impact hebben op het succes van jouw webshop en de manier hoe jij je logistieke processen regelt! In dit artikel zullen we het hebben over de volgende factoren:
De belangrijkste verschillen tussen FBA, SFP en FBM,
De voor- en nadelen van elke fulfilment-methode.
De afwegingen die jij moet maken om te kiezen voor de juiste methode.
Zo kun jij de keuze maken welke variant het meest geschikt blijkt voor de unieke behoeften van jouw bedrijf.
Monta kan de logistiek voor je regelen via SFP, zodat jij niet aan de strenge eisen van Amazon hoeft te voldoen en tegelijkertijd op meerdere platformen kan verkopen.
Fulfillment by Merchant (FBM) is een fulfilment-methode waarmee je zelf de online bestellingen kunt verwerken, zonder gebruik te maken van de fulfilment-centra van Amazon. Met FBM bent jij zelf verantwoordelijk voor alle aspecten van het logistieke proces. Jij pakt dus zelf alle orders in, verstuurt deze en richt je op de klantenservice.
Voordelen van FBM:
Meer controle: Met FBM heb jij de volledige controle over het gehele fulfilment-proces, waardoor je het proces kunt aanpassen aan specifieke behoeften. Een handgeschreven kaartje bij iedere bestelling? No problem, dat fix jij!
Flexibiliteit: Doordat je meer controle hebt, ben je automatisch ook meer flexibel in het fulfilment-proces wanneer je kiest voor FBM. Je kunt altijd wijzigingen in het fulfilment-proces aanbrengen wanneer jij denkt dat dat nodig is, zonder gebonden te zijn aan de fulfilment-vereisten van Amazon. Daarnaar hoef je niet te voldoen aan de strenge levertijden die gelden bij FMA of SFP.
Kostenbesparing: FBM kan een kosteneffectieve optie zijn voor webshops met een klein volume aan bestellingen of webshops met eigen magazijnen. Heb je een eigen magazijn? Kijk dan gelijk even hier als je je processen binnen je magazijn wil optimaliseren!
Geen opslagkosten: Met FBM hoef je geen opslagkosten te betalen, omdat je zelf verantwoordelijk bent voor het opslaan en verzenden van jouw producten.
Nadelen van FBM:
Beperkte exposure: FBM-producten komen niet in aanmerking voor Amazon Prime* of de Buy Box**, wat de exposure en verkoop van je product flink kan beperken.
Amazon Prime*: Wanneer je een Amazon Prime verkoper bent, dan betekent dat dat jouw artikelen gegarandeerd binnen 2 dagen aan Prime-klanten kunnen worden geleverd. Dit kan de zichtbaarheid en verkoop van je producten aanzienlijk vergroten. Het Prime-klantenbestand geeft toegang tot meer dan 100 miljoen klanten wereldwijd
Buy Box**: Je komt in aanmerking voor de Buy Box, wanneer het voor de consument extra interessant is om bij jou te bestellen en niet bij een concurrent. Dit kan bijvoorbeeld doordat jij een latere cut-off tijd kan bieden, de beste reviews hebt bij een product, of dat de prijs-kwaliteit verhouding bij jouw product het best is. Dit betekent dat jouw producten bovenaan de productlijstpagina verschijnen, hierdoor zal je zichtbaarheid en verkoop een boost krijgen.
Meer werk: Met FBM ben je verantwoordelijk voor alle aspecten van het fulfilment-proces, dat is een flinke bak werk! Deze manier is in verhouding tot de andere methoden het meest tijdrovend.
Langere bezorgtijden: Bij een hoop bestellingen is het lastig om je pakketjes continu snel te blijven verwerken, je klanten zullen dus langer moeten wachten op hun pakketje. Dit kan ontevredenheid opleveren onder je klanten.
Klantenservice regel je zelf: Met FBM bent jij zelf verantwoordelijk voor het bieden van klantenservice, wat uitdagend kan zijn wanneer je niet over de middelen of expertise beschikt om klantvragen of klachten goed af te handelen.
Goed, je hebt nu een beter beeld van FBM. Op naar de volgende: FBA!
Fulfillment by Amazon (FBA)
Fulfillment by Amazon (FBA) is een service welke wordt aangeboden door Amazon waarmee je jouw producten kunt opslaan in de fulfilment-centra van Amazon. Amazon verzorgt in dat geval je orderverwerking en de klantenservice, waardoor jij de tijd hebt om je te concentreren op andere factoren, zoals de marketing van je webshop.
Voordelen van FBA:
Toegang tot Prime-consumenten: Zoals eerder vermeld kan dit voor een flinke toename in je verkoopcijfers zorgen.
Meer exposure: FBA-producten komen ook in aanmerking voor de Buy Box van Amazon, wat nog eens voor extra conversie zal zorgen.
Hassle-free verzending: Met FBA verwerkt Amazon alle orders en worden ook al je retouren door Amazon in behandeling genomen.
Klantenservice: FBA biedt daarnaast ook klantenservice voor de online bestellingen, waardoor alle klantvragen of klachten voor je worden afgehandeld. Relaxed!
Nadelen van FBA:
Kosten: FBA-kosten kunnen hoger zijn dan andere fulfilment-methoden. Amazon vraagt onder andere kosten gebaseerd op product-grootte, gewicht en opslag. Dat kan een aanzienlijke kostenpost zijn voor sommige webshops. Je zult ook extra kosten maken voor het verzenden van je producten naar de fulfilment-centra van Amazon. Aan de andere kant hoef je natuurlijk weer niet te investeren in je eigen magazijn-operatie.
Minder controle: Met FBA handelt Amazon alle aspecten van het fulfilment-proces af, inclusief het verpakken en verzenden van je orders en de retourverwerking. Dat betekent dus dat je weinig controle hebt over het logistieke proces.
Wordt het al wat duidelijker? We hopen het! Tijd om in te zoomen op SFP, de laatste van de drie mogelijkheden!
Seller Fulfilled Prime (SFP):
Seller Fulfilled Prime (SFP) is een programma waarmee je Amazon Prime verzending kunt aanbieden aan jouw klanten (net als bij FBA); je kan dan dus je producten binnen twee dagen aan Prime-klanten leveren. Maar in dit geval hoef je geen gebruik te maken van de fulfilment-centra van Amazon. Bij SFP kun je ervoor kiezen om zelf de verantwoordelijkheid op je te nemen om je orderverwerking, retouren en klantenservice te regelen, maar je kunt dit ook aan een fulfilment-partij uitbesteden zoals Monta.
Badge Amazon Prime verkoper: Maak je gebruik van SFP, dan ontvang jij na een maand proeftijd een badge met Amazon Prime logo welke zichtbaar wordt bij je verkoop-profiel. Je bent namelijk automatisch Amazon Prime verkoper wanneer je kiest voor SFP. Die badge zal Amazon Prime consumenten sneller overhalen om een aankoop bij je te doen!
Meer exposure: SFP-producten komen in aanmerking voor de Buy Box van Amazon, wat voor extra conversie zal zorgen.
Meer controle dan bij FBA: Met SFP heb je logischerwijs meer controle over het fulfilment-proces, omdat je de touwtjes zelf in handen hebt. Ook wanneer je ervoor kiest om je fulfilment door een andere partij te laten doen, zijn de services vaak flexibeler en meer op jouw wensen afgestemd. Ook heb je bijvoorbeeld minder Amazon logo’s op je pakketjes dan bij FBA.
Voordelen van Amazon after-sale klantenservice: Wanneer jij kiest voor SFP, dan heb jijzelf en je consumenten altijd toegang tot Amazon’s klantenservice indien je nog vragen hebt over de bestelling nadat deze is verwerkt en de levering is voltooid. Vanuit Amazon kunnen ze orders tracken, retouren indienen en terugbetalingen aanvragen.
Goedkoper dan FBA: Door te richten op Amazon SFP ben jij zeer waarschijnlijk goedkoper uit dan bij FBA. FBA vraagt zeer hoge kosten voor het opslaan, verwerken, verpakken en bezorgen van je orders. Wanneer je ervoor kiest om dit zelf te regelen of via een andere fulfilment partij, dan vallen de kosten vaak lager uit. Voorheen was de enige optie om een Prime-status te krijgen via FBA, maar nu kan dit dus ook via SFP. Je ziet sinds deze aanpassing een grote shift van verkopers vanuit FBA naar SFP.
Eenvoudiger verkopen op meerdere platformen: Wanneer je naast Amazon ook op andere marktplaatsen verkoopt, en/of op je eigen webshop, dan kan het best lastig worden om je logistiek via meerdere partijen te regelen. Bij FBA zou dat wel het geval zijn. Toch is het het fijnst wanneer je alles door 1 partij kan laten doen. Dat bespaart je ook weer opslagkosten, want je hebt niet meer te maken met dubbele voorraden! Door te kiezen voor 1 fulfilmentpartij, kun jij je voorraden beter beheren voor deze verschillende verkoopkanalen en houd je goed overzicht. Wanneer je kiest voor SFP, dan is het mogelijk dat jij je fulfilment uitbesteedt bij een partij zoals Monta, deze kan dan jouw logistiek regelen voor meerdere verkoopkanalen tegelijkertijd
Nadelen van SFP:
Strenge vereisten: Om in aanmerking te komen voor SFP, moet je voldoen aan zeer strike prestatie-eisen, waaronder een hoge fulfilment-rate en on-time delivery-rate. Daarnaast moet je magazijn voldoen aan FBA service niveaus om hiervoor in aanmerking te komen en moet je kunnen verzenden via Amazon’s ‘preferred carriers’. Het niet voldoen aan deze vereisten kan leiden tot het verlies van je SFP-privileges. Een fulfilment partij als Monta kan dit volledig van je overnemen, zodat je hier geen omkijken naar hebt!
Geen retourverwerking door Amazon: Wanneer je gebruik maakt van SFP dan kan Amazon jouw retouren niet verwerken. Maar….. een andere fulfilmentpartij kan dat natuurlijk wel! (Hint, hint)
Het kiezen van de beste Amazon-fulfilmentmethode voor je webshop:
Bij het kiezen van de beste Amazon-fulfilmentmethode voor je webshop is het belangrijk om rekening te houden met de unieke behoeften en doelen van je bedrijf. Hier zijn enkele factoren om te overwegen bij het beslissen welke fulfilment-methode het beste bij uw bedrijf past:
Productvolume: Wanneer je een hoog volume aan orders hebt, kan FBA een goede optie zijn, omdat het grote volumes aan bestellingen kan verwerken en kan zorgen voor probleemloze verzending. Een andere optie is door te kiezen voor SFP en je fulfilment via een derde partij als Monta uit te besteden.
Kosten: Indien je nog niet heel veel online bestellingen binnen krijgt (denk aan minder dan 10 orders per dag) en kosten een belangrijke factor voor je zijn, dan is FBM de beste optie voor jou. Dit stelt je in staat zelf de bestellingen te verwerken, zonder extra kosten te hoeven maken.
Controle: Wanneer je meer controle wil hebben over het fulfilment-proces, zullen SFP of FBM de beste opties zijn, omdat ze meer flexibiliteit en aanpassingsvermogen bieden.
Amazon Prime: Wil je graag dat je producten in aanmerking komen voor Amazon Prime? Dan zijn FBA of SFP de beste opties, omdat enkel deze twee fulfillment-methoden hiervoor in aanmerking komen.
Wil je naast Amazon ook op andere kanalen verkopen? Kies dan voor SFP en regel je orderverwerking zelf, of besteedt het uit bij Monta!
Conclusie:
Het kiezen van de juiste Amazon-fulfilmentmethode voor je webshop is een beslissing die van invloed kan zijn op jouw online succes! Door de voordelen en nadelen van elke fulfilment-methode te begrijpen en rekening te houden met de unieke behoeften en doelen van je webwinkel, kun jij een weloverwogen beslissing nemen die je bedrijf zal helpen groeien.
Heb je nog vragen of wil je meer weten wat we je kunnen bieden op gebied van fulfilment? Of wil je gewoon aan de slag met SFP via Monta in Duitsland? Neem dan hier contact met ons op, of vul onderstaand formulier in!
Vrijblijvende offerte Fulfilment Duitsland
Ontvang al binnen één dag een offerte!
Deze website maakt gebruik van cookies
Wij gebruiken cookies, zodat jij het beste van onze website kan ervaren. Ook helpen de cookies om jou specifieke advertenties te laten zien die relevant zijn voor jou. Tot slot worden er cookies geplaatst door Google en sociale media-netwerken; jouw internetgedrag kan door deze partijen worden opgevolgd. Door op 'Cookiebeleid' te klikken, kun je meer lezen over onze cookies en je voorkeuren aanpassen. Door op 'Accepteren en doorgaan' te klikken, ga je akkoord met het gebruik van alle cookies zoals omschreven in onze Cookieverklaring.
Functioneel
Always active
De technische opslag of toegang is strikt noodzakelijk voor het legitieme doel het gebruik mogelijk te maken van een specifieke dienst waarom de abonnee of gebruiker uitdrukkelijk heeft gevraagd, of met als enig doel de uitvoering van de transmissie van een communicatie over een elektronisch communicatienetwerk.
Voorkeuren
De technische opslag of toegang is noodzakelijk voor het legitieme doel voorkeuren op te slaan die niet door de abonnee of gebruiker zijn aangevraagd.
Statistieken
De technische opslag of toegang die uitsluitend voor statistische doeleinden wordt gebruikt.De technische opslag of toegang die uitsluitend wordt gebruikt voor anonieme statistische doeleinden. Zonder dagvaarding, vrijwillige naleving door uw Internet Service Provider, of aanvullende gegevens van een derde partij, kan informatie die alleen voor dit doel wordt opgeslagen of opgehaald gewoonlijk niet worden gebruikt om je te identificeren.
Marketing
De technische opslag of toegang is nodig om gebruikersprofielen op te stellen voor het verzenden van reclame, of om de gebruiker op een site of over verschillende sites te volgen voor soortgelijke marketingdoeleinden.