Bedrijfsprofiel Montapacking in zakenmagazine Drechtsteden Business

Drechtsteden

Montapacking slimste bedrijf van Nederland

Het ondernemerschap zat er vroeg in bij Edwin van der Ham. Al op zijn twaalfde jaar maakte hij  ‘koeientouwen’ met een zelf gebouwde machine. De boerenzoon ging de boerderijen langs en verdiende zo een leuk zakcentje. Nu is hij een succesvol ondernemer.

“Die koeientouwen stelden natuurlijk niets voor, maar de boeren vonden het leuk, zo’n jochie met een karretje achter zijn fiets die zelfgemaakte touwen kwam verkopen.” Ook tijdens zijn studietijd bleek hij een handelsman. “Ik studeerde IT en had nog tijd over. Kleine, snelle auto’s hadden mijn interesse en daarin ben ik gaan handelen.” In 1999 studeerde Van der Ham af en ging aan het werk, maar na enkele dagen had hij het al gezien. “Ik wilde eigen baas zijn en ben verder gegaan in de auto’s.” Het was de periode dat internet booming was en providers de markt bestookten met cd-tjes om gratis te kunnen te internetten. Van der Ham zag kansen en nam contact op met World Online om voor dit internetbedrijf cd-tjes te gaan inpakken. World Online reageerde positief. “Het was toen aanpoten geblazen. Wij moesten snel een aantal zaken organiseren. Een autoklant had een verpakkingsbedrijfje aan huis met een aantal thuiswerkers. Dat bedrijfje heb ik in 1999 overgenomen. Een prachtkans om mijn ambities te kunnen gaan realiseren. Dit verpakkingsbedrijf ben ik samen met mijn medewerkers verder gaan uitbouwen. Het verpakken - voor klanten zoals onder meer Apple, Microsoft, Red Bull, l’Oréal - genereert nog steeds het grootste deel van onze omzet.”

Na verloop van tijd kwam een aantal klanten met de vraag of Van der Ham naast het inpakken ook de verzending voor zijn rekening wilde nemen. “Natuurlijk wilden wij dat, want het was opnieuw een geweldige kans die ik niet wilde laten liggen.” Er brak een nieuwe fase aan in het bestaan van Montapacking. De verzending vond voornamelijk plaats naar de distributiecentra van de grote retailers zoals Kruidvat, AH, Etos. Aldi, etc.

Een aantal jaren geleden diende de volgende kans zich aan. Grote retailers en andere bedrijven gingen hun klanten de mogelijkheid bieden om via internet producten te bestellen. “Onze opdrachtgevers vroegen of wij er in mee wilden gaan. Niets liever uiteraard, het was een welkome aanvulling op onze portfolio. Zo gingen wij goederen die via internet besteld werden inpakken én verzenden.” Van der Ham zag e-fulfilment als een groeimarkt en ontwikkelde een IT-systeem dat de logistieke stroom volledig automatisch laat verlopen. De nieuwe activiteit groeide spectaculair en al snel moest Van der Ham de beslissing nemen om dit erbij te blijven doen als ‘extraatje’ voor de verpakkingsafdeling of er een volwaardige nieuwe tak van maken binnen Montapacking. Hij besloot tot het laatste. “Wij hebben het als een nieuwe professionele dienstverlening opgepakt en zijn nu bijna twee jaar actief met e-fulfilment. Het is een buitengewoon goede beslissing geweest.”

Veel particulieren beginnen een webshop met een pc op de zolderkamer en de voorraad in huis. Als de bestellingen beginnen op te lopen ontstaat er meestal een probleem. Al snel zit men aan het plafond van de capaciteit en is outsourcing noodzaak geworden. Daarnaast verwacht de consument van webshops steeds meer logistieke hoogstandjes: same day deliveries: tot middernacht bestellen en de volgende morgen het pakket ontvangen, tijdvakleveringen etc. Als een webshop hier niet meer aan kan voldoen, gaat de consument naar een andere shop die het wel kan. Webshops zijn eigenlijk al min of meer verplicht om dit soort logistieke hoogstandjes aan te kunnen bieden aan haar klanten. “Veel komen er dan ook bij ons terecht,” zegt Van den Ham. “Wij nemen de voorraad over, beheren de voorraad en koppelen dit aan de webshop en aan de distributiebedrijven. Alles automatisch en online. Op die manier zorgen wij dat de pakketjes bij de klant komen. Onze opdrachtgevers hebben op elk moment van de dag inzicht hoe het er met hun producten voorstaat.” Van der Ham heeft het proces zo ingericht dat het outsourcen van webshop-activiteiten al interessant is bij vijf orders per dag. Het zijn voornamelijk jonge ondernemers die zich frank en vrij op de e-tailmarkt storten. En vaak met succes. “Zij scoren meestal snel en doen hun zaken vrijwel alleen via social media. Via die kanalen komen wij aan onze klanten. Een voorbeeld: in januari startte een jongen van negentien jaar met een webshop in bijzondere nagellakken. In maart sprak ik hem, toen had hij tussen de tien en vijftien orders per dag. Dat is veel in drie maanden tijd. Hij zag in dat bij 30 orders per dag de zaken klem gingen lopen. Nu doen wij voor hem zo’n 150 orders per dag en kan hij zich volledig op zijn business en marketingactiviteiten blijven richten.”

De kerncijfers van het Gorinchemse bedrijf zijn indrukwekkend. Ruim 100 medewerkers zijn actief in vier vestigingen. Voor e-fulfilment beschikt het bedrijf over een eigen IT-afdeling waar zeven mensen fulltime met de ontwikkeling van software bezig zijn. Sinds de oprichting kent het bedrijf een jaarlijkse omzetgroei van 25% per jaar over het totaal. De afdeling e-fulfilment is de snelst groeiende afdeling binnen Montapacking en groeit sinds de start in 2011 met 23% per maand.

Vorig jaar is Montapacking dan ook terecht door Syntens gekozen tot slimste bedrijf van Nederland. Van der Ham: “Mooie resultaten en daar werken we hard voor. De e-tailmarkt groeit met 13% per jaar. In 2012 zijn er 88 miljoen online bestellingen verzonden door 10,6 miljoen klanten in Nederland. Onze doelgroepen zijn webshops van bedrijven en particulieren die tussen de 5 en 5.000 orders per dag verzenden, maar ook bedrijven die veel spareparts versturen. Dit proces loopt namelijk gewoon mee in het e-fulfilmentproces. Dergelijke bedrijven zijn er in de Drechtsteden volop, dus wij maken graag kennis met ze.”