Van ‘old school offline’ naar all-in-fulfilment – Marnix de Vries (Unigear)

Van ‘old school offline’ naar all-in-fulfilment - Marnix de Vries (Unigear)

“Sprekend Montapacking: stellingen neerzetten terwijl de brand nog niet geblust is

Tijdens zijn studie in Maastricht begon Marnix de Vries met wat nu Unigear is. De naam zegt het al: gear voor ‘uni’s’, oftewel universiteitsmerchandise. “We mochten vanaf 2004 in opdracht van Maastricht University een fysiek winkelpand beginnen, een giftshop. Old school offline, dus. Al snel kwam daar een webshop bij.” Inmiddels verzorgt Unigear de gemerkte hoodies, petten, Doppers en pennen van alle universiteiten en veel hoge scholen in Nederland. “Op een gegeven moment kun je die logistiek niet meer zelf.”

Het succes van Unigear zit hem volgens Marnix in het feit dat hij de markt als geen ander kent. “Ik verdiepte me bij Maastricht in de community rondom universiteiten. Afgestudeerden gaan over de hele wereld wonen en willen graag een aandenken aan die periode van school of universiteit. Via een webshop werd het voor hen veel makkelijker om zo’n souvenir bij hen thuis te krijgen. Na mijn afstuderen onderzocht ik hoe het bij andere universiteiten en scholen georganiseerd was. Daar bleek weinig in georganiseerd te zijn, dus met mijn kennis van de community en hoe te bereiken is, kwam ik bij veel scholen binnen.”

Het loopt uit de hand

“We regelden eerst zelf de logistiek. Vanuit een centraal magazijn verzonden we alle weborders van alle universiteiten samen. Dat loopt op den duur uit de hand. Er kwamen steeds meer hoge scholen, er moest steeds meer op tijd de deur uit, er moest meer in het magazijn, we wilden hogere cut-offtijden, we werkten met meer mensen in het magazijn… We kregen het niet op tijd weg.”

Meedenken als meerwaarde

“Een jaar of 4 á 5 geleden ben ik me gaan oriënteren op fulfilment en hoe je dat kunt organiseren. Montapacking heeft toen meegedacht. Hun vestiging in Molenaarsgraaf was net open, maar stond nog leeg. Ze vroegen: ‘Wat is jouw case?’ en ‘Hoe kunnen we ervoor zorgen dat je van je huidige logistiek een soepele overgang kunt maken naar all-in-fulfilment?’ Het meedenken was voor mij de meerwaarde, plus de persoonlijke klik die ik ervoer met hen. Buiten dat ze toegankelijk zijn, blijven ze meedenken over mij en Unigear als case. Ze blijven vragen: ‘Wat heeft Unigear op dit moment nodig, buiten wat wij aanbieden als Montapacking?’ Dan heb ik het over opvulmaterialen en de manier van verpakken tot aan hoe ons hele systeem is overgezet naar de Montaportal. Ze hebben hier een halve dag een IT’er op kantoor gezet om dingen in te regelen.”

Een ramp

“De brand in Molenaarsgraaf is natuurlijk een ramp,” vertelt Marnix, wiens complete voorraad daar lag opgeslagen. “Het belangrijkste is dat er geen gewonden zijn gevallen. Het zijn natuurlijk spullen, maar dat maakt het financiële leed er niet minder om. Dan maak je de keuze om jezelf te herpakken, zodat je zo snel mogelijk weer up and running bent. Naast het financiële aspect, heb je natuurlijk zo snel mogelijk nieuwe producten nodig. Je wilt niet dat de webshops niets te verzenden hebben.”

Fysieke winkels bleken redding

“Wij hebben het geluk dat we ook fysieke winkels hebben. We konden voorraden uit de winkel terughalen. Ik denk dat klanten nauwelijks iets hebben gemerkt in de bestellingen.”
“Je moet snel schakelen, je netwerk aanspreken, proberen je leveranciers te laten meebewegen. Bij de leveranciers kregen alle orders voorrang. Zo konden we de doorlooptijd halveren. Binnen een maand of twee had ik eerste producties weer binnen.”

Grotere ramp voor Montapacking

“Montapacking dacht mee, natuurlijk binnen hun mogelijkheden. Op de dag van de brand was ’s middags het pand in Meerkerk alweer operationeel. Dat is sprekend Montapacking: stellingen neerzetten terwijl de brand nog niet geblust is. De financiële afhandeling hebben we in overleg uitgesteld tot maanden na de brand. Ik zei: ‘Laten we eerst maar eens zorgen dat dit achter de rug is.’ Voor Montapacking was dit een nog grotere ramp dan voor mij; zij hadden daar met 60 webshops te maken, ik met 1.”

“Ik ben positief over de samenwerking. Juist ook - en dat heb ik nog helemaal niet genoemd - over de decentrale organisatie. Ze zijn zo toegankelijk met hun 10 vestigingen. Of zijn het er inmiddels meer? Ik heb altijd korte lijnen, we kunnen snel schakelen.”